Vladimír Bartoš

senior konzultant, Minerva Česká republika

Pokud mohu soudit podle probíhajících výběrových řízení, fragmentace ERP trhu není vysoká. České výrobní firmy obvykle zvou do prvního kola výběru kolem šesti dodavatelů. Z toho bývají tři globální a tři lokální. Do finále výběru se dostává QAD, SAP nebo IFS a někdy jeden z lokálních systémů.

Petr Šperka

obchodní ředitel, ITeuro

Trh je stále fragmentován, i když méně. Nové ERP systémy už téměř nevznikají. Spíše se v posledních pěti letech vydělilo několik systémů s velmi krátkou perspektivou. A tato konsolidace trhu bude postupně pokračovat. Silní hráči investují do rozvoje svých řešení ohromné částky a tomu menší lokální výrobci nemohou dlouhodobě stačit. Zlepšuje se ovšem znalost trhu zákazníky, kteří díky tomu kladou na ERP komplexnější i oborově specializované nároky.

Petr Schaffartzik

předseda představenstva skupiny K2

Trh zůstává fragmentován. Z mého pohledu dochází k jakési konsolidaci naoko, kdy čas od času změní firma vlastníka, ale produkt zůstává. Pro zákazníka se tak ve skutečnosti nic nemění. Stále také platí, že setrvačnost ERP trhu je obrovská. Na jedné straně jsou dodavatelé, kteří přináší inovace. Na druhé straně jsou ti, kteří žijí z aktuálního zákaznického portfolia a na investice do skutečného vývoje nemají prostředky. I ti druzí se na českém ERP trhu udrží, protože výměna ERP představuje pro mnoho organizací tu nejméně chtěnou věc do okamžiku, než systém zkolabuje.

Martin Jirmann

CEO, Abra Software

Přestože konsolidace trhu pomalu nějak probíhá, trh ERP systémů je stále vysoce rozdrobený. Proces konsolidace urychluje zejména příchod nových technologií, kdy už se některým dodavatelům nevyplatí je implementovat, nebo na to nemají sílu. Vedle toho někteří dodavatelé rostou víc než ostatní a tím získávají zdroje, které mohou použít například na akvizice konkurentů.

Ondřej Antonín

obchodní ředitel, QI Group

Trh výrobců ERP v českém prostředí je poměrně stabilní. Silní hráči stále zůstávají. Menší lokální systémy se postupně stávají součástí akvizicí větších hráčů. Tím se trh více zprůhlední pro zákazníka. Z mého pohledu se změnil hlavně koncový zákazník. Stále častěji má zkušenosti z více než jedné implementace původního řešení. Má stále častěji konkrétní požadavky, které v minulosti nebyly naplněny. Má povědomí, koho oslovit, a sám již dobře ví, že doba oslovení 10 dodavatelů ERP je pryč. Vybírá z úzké skupiny, která je pro něj vhodnější, a tím i trh ERP sám pro sebe vlastně fragmentuje.

Článek byl publikován v komerční příloze ICT revue.