Rok 2019 znamená pro Česko premiéru v podobě stavby prvních ultrarychlých nabíjecích stanic pro elektromobily. Přináší mnohonásobně vyšší rychlost nabíjení umožňující zkrátit zastávku nabíjení na čas blížící se době potřebné pro načerpání paliva na čerpací stanici u běžného spalovacího auta. Do výstavby stanic s výkonem 175 kW se pustily především největší energetické společnosti působící na našem trhu. Zaměřují se především na strategická místa u hlavních dálničních tahů. E.ON svou stanici postavil u dálnice D1 u Humpolce. Do konce roku pak plánuje zprovoznit ještě stanici u hraničního přechodu Rozvadov a chystá také dvojici ultrarychlých stanic na Moravě. ČEZ pak svoji nejrychlejší stanici spustil u svého sídla v Praze a doplní ji bateriovým úložištěm. PRE připravuje spuštění svých stanic hypercharger hned na několika místech při okrajích Prahy.

První Ionity bude i v Česku

V Česku už stojí také trojice rychlých nabíjecích stanic Tesla Supercharger. Ty jsou ale pomalejší než nyní zprovozněné ultrarychlé stanice a použít je mohou pouze vozy Tesla.

V průběhu října ovšem bude u Berouna spuštěna i první velká nabíjecí stanice mezinárodní sítě Ionity, umožňující snadné cestování na dlouhé vzdálenosti i elektromobilům jiných značek, než je Tesla. Síť, za kterou stojí konsorcium automobilek BMW, Daimler, Ford, Volkswagen Group, Hyundai a Kia, aktuálně čítá 151 ultrarychlých nabíjecích stanic rozmístěných napříč Evropou a další stanice velmi rychle přibývají.

350 kW

Činí výkon zatím nejrychlejší dobíjecí stanice v České republice. Současné vozy ji však dovedou využít maximálně z 54 procent.

Za plné nabití elektromobilu u berounské stanice s výkonem 350 kW zaplatí majitel elektromobilu pouze 205 korun. Všechny ultrarychlé stanice všech poskytovatelů disponují jednotným konektorem CCS, který používají prakticky všechny elektromobily s výjimkou vozů Nissan.

Výkonem některé ze zmíněných stanic v podstatě předstihly aktuální vývoj elektromobilů. Plný výkon nabíjecích stanic Ionity, i těch od dalších poskytovatelů, totiž zatím žádný elektromobil nedokáže využít. Rekordmany v nabíjení jsou dosud Tesla Model 3 a Audi e-tron. Ty zvládnou využít výkon zhruba 190 kW, respektive 150 kW.

Elektromobilita v ČR

V České republice je aktuálně registrováno téměř 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce července 443 elektroaut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy se i v České republice elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu dálkové cestování.

V praxi lze právě Audi e-tron nabít z 10 % na 80 % za 24 minut a každých zhruba osm minut doplnit energii pro dojezd více než 100 kilometrů. Porsche Taycan, které se začne prodávat příští rok, by mělo umět využít výkon 270 kW a energii na 100 kilometrů jízdy nabít za necelých pět minut.

Česko zatím v počtu nabíjecích stanic zaostává

V Česku momentálně stojí zhruba 400 veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily, z toho více než 160 je rychlonabíjecích.

Za dva roky by se však měl jejich počet minimálně ztrojnásobit s tím, jak hlavní poskytovatelé vybudují síť stanic u páteřních komunikací. Zároveň rychle roste počet nabíjecích stanic u hotelů, restaurací a dalších bodů zájmu, neveřejné nabíječky pak budují také firmy pro své zaměstnance a návštěvníky. Přesto Česko v počtu nabíjecích stanic oproti západním zemím Evropské unie výrazně zaostává. Například rozlohou podstatně menší Nizozemsko disponuje bezmála 40 tisíci nabíjecími stanicemi.

Překážkou rychlejší stavby nabíjecích stanic v Česku je extrémně dlouhé stavební řízení. I pro stavbu nabíjecí stanice s rozměry parkovacího automatu je potřeba mnohdy desítek povolení. Zatímco vyprojektování a následná stavba stanice v určité lokalitě trvá jednotky dnů, povolovací řízení trvá několik měsíců, mnohdy i déle než rok. Společnost ČEZ uvádí, že průměrná doba stavby nabíjecí stanice v její síti dosahuje osmi měsíců.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.