Přestože hospodářství ve svém růstu zpomaluje, zájem o služby spojené s financováním automobilů a vozových parků neklesá. Firmy jsou sice opatrnější z pohledu četnosti obměny vozidel, a inklinují tedy spíše ke smlouvám na delší časové období, zato však roste jejich zájem o plný servis a zvýšený rozsah služeb.

Pro financování nových osobních vozidel firmy nejčastěji využívají operativní leasing a zvláště takzvaný full-service leasing. To potvrzují jak jednotliví poskytovatelé, tak také údaje České leasingové a finanční asociace (ČLFA) za první pololetí letošního roku.

Celkem členové ČLFA za uvedené období profinancovali firmám 27 739 nových osobních automobilů. Z toho 14 590 vozů, tedy 52,6 procenta, bylo pořízeno právě formou operativního leasingu. Podrobnější pohled na statistiky leasingových společností pak odhaluje, že většina smluv o operativním leasingu v kategorii nových osobních firemních vozidel je uzavírána na full-service leasing. V prvním pololetí letošního roku šlo bezmála o dvě třetiny těchto kontraktů.

Komplexní péče o vozidla

Full-service leasing je nástroj, kterým leasingová společnost v podstatě přebírá veškerou péči o vůz, potažmo vozový park klienta. Zdaleka přitom nejde pouze o financování a pojištění automobilů, ale též o pravidelnou údržbu a servis, řešení pojistných událostí, vystavení palivových karet, výměnu sezonních pneumatik i úhradu všech poplatků souvisejících s provozem vozů, tedy silniční daně, dálničních známek i koncesionářských rozhlasových poplatků.

Většinu služeb si klient předplácí formou pravidelných měsíčních splátek. To má pozitivní dopad na jeho cash flow, protože se eliminuje riziko jednorázových nákladů a výdaje na vozy jsou rovnoměrně rozloženy v čase. Finančním ředitelům se pak lépe plánuje. Full-service leasing je nejčastěji založen na tříletých až čtyřletých cyklech, po jejichž uplynutí je ojetý vůz zpravidla nahrazen novým. Některé společnosti však hlásí rostoucí zájem o pětileté cykly, což připisují zvýšené opatrnosti související právě s ochlazováním ekonomiky.

Přes 30 miliard na firemní auta

Nástroje pro externí financování včetně operativního leasingu ale firmy využívají i pro jiné skupiny vozidel, než jsou nové osobní vozy. Podnikatelská sféra je dlouhodobě tahounem tuzemského automobilového trhu. V letošním prvním pololetí investovaly firmy 87 procent všech peněz uvolněných na financování aut.

Za prvních šest měsíců letošního roku si firmy pomocí leasingových či úvěrových produktů členů ČLFA půjčily na automobily a další silniční vozidla více než 30 miliard korun: 17,4 miliardy korun na nové či ojeté osobní automobily, 2,8 miliardy na užitkové vozy, 8,52 miliardy na nákladní automobily a 1,53 miliardy na autobusy či trolejbusy.

Ve všech těchto skupinách přitom podnikatelské subjekty preferují nová vozidla před ojetými. Při financování ostatních druhů vozidel jsou ovšem konzervativnější a volí spíše produkty určené přednostně na financování věci, a nikoli na její následný provoz − tedy účelový úvěr anebo finanční leasing. Nejobtížněji se operativní leasing prosazuje v kategorii nákladních vozidel, kde je objektivním limitem větší rizikovost jejich provozu a také fakt, že firmy si je zpravidla pořizují na delší dobu. Pro takové případy jsou vhodnější tradiční finanční produkty.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.