Výsledky každoročního průzkumu Car Cost Index, který je komplexní analýzou nákladů na provozování malého až středně velkého automobilu, tedy vozu ze segmentu B nebo C, ukázaly, že v Norsku a v Nizozemsku jsou už dnes elektromobily z hlediska celkových nákladů plně konkurenceschopné. Téměř ve všech ostatních zemích se cenový rozdíl mezi provozováním elektromobilu a naftového či benzinového vozidla zmenšuje.

Pokud bude nastolený trend pokračovat, brzy se náklady na vlastnění elektromobilů vyrovnají těm, které jsou obvyklé u vozidel se spalovacími motory, ve Velké Británii a v Dánsku. V České republice jsme však nastolení podobného stavu zatím stále dosti vzdáleni. Zatímco měsíční výdaje na elektromobil u nás v průměru dosahují 847 eur, v případě benzinového vozu je to 461 eur, u dieselu pak 515 eur.

"Důvodem ovšem nejsou vyšší náklady na provoz elektromobilů, v tomto ohledu patříme k evropskému průměru, ale fakt, že se řadíme mezi země s nejnižšími výdaji na užívání vozidel se spalovacími motory. Na Západě vyjde provoz tradičního automobilu výrazně dráž. Zároveň v těchto zemích více pokročili v podpoře alternativních pohonů. Přesto i u nás dochází k postupnému zvyšování zájmu o elektromobilitu, a to hlavně u firem, pro které je environmentální pohled důležitým hlediskem při plánování jejich flotily," vysvětluje situaci Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika.

44 %

O tolik jsou v rámci EU v průměru vyšší náklady na celkové vlastnění eletromobilu oproti vozu s benzinovým motorem. V některých zemích se však už karta obrací.

Průzkum který proběhl v 18 evropských státech, zahrnuje všechny položky, se kterými musí motoristé v průběhu provozu vozidla počítat, tedy i pohonné hmoty, odpisy, daně, pojištění či údržbu.

Tex Gunning, generální ředitel nadnárodní skupiny LeasePlan, k výsledkům celoevropského průzkumu doplňuje: "Car Cost Index ukazuje, že elektromobily jsou dostupnější více než kdy jindy, a to zejména v severní Evropě, kde mají pozitivní dopad vládní pobídky. I když je příjemné pozorovat, jak se také v jiných zemích snižují náklady na provoz elektromobilů, stále je třeba udělat hodně práce, aby si vůz na elektrický pohon mohl pořídit každý. Vidíme také tendenci některých politiků odstraňovat pobídky v rámci Evropské unie, což výrazně zpomalí boj proti změně klimatu a špatné kvalitě ovzduší v našich městech. Vlády v celé Evropě se naopak musí zavázat k dlouhodobým ekologickým pobídkám a k financování projektů v oblasti infrastruktury, díky nimž se elektromobily stanou rozumnou volbou pro všechny řidiče."

09

Co odhalil Car Cost Index 2019

U vozidel se spalovacími motory připadá v průměru největší část celkových nákladů na odpisy (35 %), následují daně (20 %), palivo (18 %), pojištění (13 %), údržba (9 %) a úroky (5 %). U elektrovozidel tvoří největší díl odpisy (52 %), náklady ale snižují výdaje za palivo. Elektromobily také těží z nižších daní a nákladů na údržbu.

Řízení elektromobilu je nákladově konkurenceschopné ve srovnání s řízením tradičního vozidla (míněno s průměrnými výdaji za naftovou a benzinovou verzi) v Norsku, kde jsou si tyto náklady rovny, a v Nizozemsku, kde elektromobil vychází jen o jedno procento dráž. Ve Velké Británii (rozdíl 16 %) a také v Dánsku (18 %) je už konkurenceschopnost v nákladech na dosah. V Česku tento rozdíl činí 74 %.

Nizozemsko je nejdražším místem pro řízení dieselového automobilu, který přijde na 937 eur za měsíc. Registrační daň tam totiž v případě naftového vozidla může přidat až 35 % k jeho pořizovací ceně. Naopak nejlevnějším místem pro řízení dieselu je Rumunsko, kde vyjde na 407 eur měsíčně.

Norsko je nejdražším místem pro provozování benzinového automobilu, stojí tam 851 eur každý měsíc, to je o 43 % více, než kolik činí evropský průměr. Nejlevnější zemí k řízení benzinového vozu je Řecko s měsíčními náklady ve výši 445 eur.

Vztaženo k HDP mají nejvyšší celkové náklady pro všechny typy pohonných jednotek řidiči v Nizozemsku a Itálii, zatímco uživatelé v Řecku a Velké Británii naopak nejnižší.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.