Zatímco u nás se elektromobilita teprve zlehka a pomalu probouzí, v některých severských zemích se už stává konkurenceschopnou a za určitých okolností i výhodnější než vozidla se spalovacími motory. Velká Británie se pak tomuto stavu už velmi blíží. Český trh je ovšem podobnému cíli zatím hodně vzdálený, a to nejenom nabídkou vozidel a nedostatečnou infrastrukturou, ale především z ekonomického pohledu. Provoz elektromobilu se u nás i přes velmi nízkou cenu na ujetý kilometr a nižší servisní náklady většině uživatelů zatím zkrátka nevyplatí.

Paradoxem však je, že na vině není absence dotací na pořízení elektromobilu, po kterých mnozí volají, ale spíše v porovnání s okolními zeměmi nízké servisní a provozní náklady vozidel se zážehovými a vznětovými motory.

Zjištění uživatelů, kteří se navzdory ekonomickým faktorům rozhodli pro ekologickou cestu, navíc ukazují, jak málo informací a zkušeností na trhu je. I proto se této problematice věnujeme výrazně častěji než dříve. Objevuje se řada problémů, se kterými prostě jen málokdo počítal. Nejde přitom o potíže neřešitelné, nicméně pokud na ně nebude nikdo reagovat dostatečně včas, hrozí, že klienty, kteří nasbírají negativní zkušenosti, bude později mnohem těžší přesvědčit, aby dali elektromobilitě druhou šanci.

21 768 korun

je podle zjištění LeasePlanu průměrná měsíční cena za vlastnění elektromobilu v ČR, zatímco u benzinového vozu jde o částku 11 848 korun.

Naštěstí si to uvědomují už nejen výrobci automobilů a provozovatelé sítí dobíjecích stanic, ale i IT firmy a poskytovatelé služeb včetně těch, které nabízejí pojištění a financování. Všechny tyto segmenty budou muset doznat změn tak, aby umožnily hladší masovější nástup elektromobilů na naše silnice. I v těchto oblastech může s příchodem ekologické mobility dojít k zásadním změnám podílů na trhu. Další výzvou pak bude i nástup autonomního řízení vozidel.

Štěstí zkrátka přeje připraveným.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.

Související