Banky, pokud spolupracují, mají unikátní předpoklady pro vytvoření úspěšného a široce adoptovaného řešení digitální identity (eID). Mají totiž velké množství uživatelů (ověřených držitelů identit) a zároveň mají ekonomickou sílu, důvěryhodnost i zkušenosti v bezpečnostních a technických otázkách pro implementaci takového řešení. V Norsku, které je považováno za celosvětovou jedničku v oblasti digitalizace, používá BankID 90 procent populace (5,2 milionu lidí) pro přístup k více než 6000 službám veřejného a soukromého sektoru. V roce 2018 tam bylo realizováno více než 750 mi­lionů takových transakcí.

Přínosy pro občany jsou zřejmé. BankID umožňuje univerzální způsob identifikace vůči veškerým digitálním službám (služby eGovern­mentu, soukromých společností, finanční služby, zdravotní služby, školství a podobně). Nabízí jednoduché použití − jedno "heslo" platí pro vše. Zaručuje vysokou bezpečnost použití a ochranu osobních údajů a je dostupné pro všechny a zdarma bez ohledu na používané zařízení a geografickou lokalitu. Zjednodušuje život tím, že omezuje nutnost fyzické přítomnosti a s ní spojených nákladů na dopravu a časových ztrát. Lze je navíc využít k závaznému podpisu elektronických smluv a dalších dokumentů.

Roman Knapp

Je lídrem obchodního oddělení pro sektor finančních služeb společnosti DXC Technology Czech Republic. V Česku zastupuje uskupení Vipps & DXC Technology jako provozovatele řešení BankID v Norsku.

Ve firmách přispívá BankID k digitalizaci procesů, čímž snižuje administrativu, omezuje zbytečné manuální činnosti a zvyšuje efektivitu jejich fungování. Rozšiřuje také dosah nabízených produktů a služeb bez ohledu na bydliště či sídlo zákazníka a nevyžaduje jeho fyzickou přítomnost. Umožňuje nabídnout zcela nové typy produktů a služeb a vytvořit nové způsoby jejich prodeje. Výrazně také snižuje míru krádeží a podvodů. Díky BankID je také možné jednoduše zajistit soulad s legislativou v oblasti ověřování identity zákazníků a ochrany osobních údajů.

Výhody ale přináší také státu a jeho ekonomice. Usnadňuje digitalizaci celé ekonomiky, podporuje vznik a poskytování eGovernment služeb. Podle reálných analýz znamená BankID ekonomický přínos v řádu jednotek procent HDP. Zvyšuje efektivitu fungování státního aparátu, míru bezpečnosti a spolehlivosti elektronických transakcí. Akceleruje inovace a umožňuje vytváření nových digitálních služeb. Tím, že významně omezuje využívání hotovostních transakcí, zvyšuje také transparentnost a snižuje korupci.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin.