Díky platebním kartám jsme málem zapomněli, jak komplikované dříve cestování bývalo. Číhání na nejlepší kurz, fronta ve směnárně a drobné po kapsách, které nešlo vrátit zpátky. Kromě toho, že je dnes placení kartou tak jednoduché a bezpečné, navíc napomáhá byznysu. Z našich dat vyplývá, že lidé jsou kartou ochotni utratit až o 30 procent více než v hotovosti. A poslední čísla to potvrzují.

Ze všech turistů u nás nejvíce utrácejí Němci, jenom během dvou prázdninových měsíců u nás kartou utratili 3,2 miliardy korun. Překvapivě druzí jsou Slováci − kartou zaplatili nákupy v poloviční výši než naši západní sousedé. Tolik diskutovaní Číňané jsou v našem žebříčku až osmí. Spolu s Nizozemci u nás o prázdninách nakoupili kartou za přibližně 400 milionů korun.

Zajímavé také je, za co u nás turisté utrácejí − Němci u nás každý rok zaplatí pět miliard korun jenom za pohonné hmoty. Britové utratí přes 2,5 miliardy korun ročně v hotelech. A Rusové u nás zase nejvíce vybírají z bankomatů − loni to bylo 1,1 mi­liardy korun.

Miroslav Crha

Je generálním ředitelem Global Payments Europe. Kariéru začínal jako HR ředitel v Agrobance, v roce 2001 nastoupil do MUZO, předchůdce dnešní GPE. Firmu vede od roku 2014.

Z výše uvedených čísel vyplývá, že lidé chtějí platit elektronicky a je jenom na nás, jak pohodlně jim to umožníme. Kartu nosí v peněžence, ale telefon nebo hodinky mají stále u sebe. Proto nepřekvapí, že nejrychleji rostoucí platební metody jsou Google Pay a Apple Pay. Zejména Apple je nesmírně populární. Přestože se na počtu mobilních zařízení v Česku podílí jenom 19 procenty (Android má 81 procent), jeho podíl na bezhotovostních platbách je pět procent (Android dvě procenta).

Ve Spojených státech, odkud je naše mateřská firma, již Amazon zkouší ještě pokročilejší způsob placení. Zákazník se u vchodu identifikuje pomocí svého telefonu a pak už jen chodí po obchodě a vybírá zboží. Vezme si, co potřebuje, a klidně odejde. Amazon ví, co si vybral, a částka se pak automaticky zaplatí z účtu klien­ta. Geniálně jednoduché.

V Česku tak daleko zatím nejsme. Už teď ale distribuujeme obchodníkům nové platební terminály s dotykovým displejem a Androidem. Mají fotoaparát, čtečku kódů, umí EET a fungují na nich všechny běžné aplikace. Kurýři si na ně mohou nahrát systém pro sledování zásilek, restaurace a hotely objednávkový nebo rezervační systém. Věřím, že brzy přijde čas, kdy bude možné zrušit papírové účtenky − už dnes jsou vlastně zbytečné…

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru