Když statisíce tun zboží a surovin převezou místo kamionů lodě, je to z hlediska ekologie jednoznačná výhra. Propagátoři kanálu, který má spojit Dunaj, Odru a možná i Labe, proto při výčtu výhod vodního díla nezapomínají ani na snižování emisí oxidu uhličitého a přidají, že by se ulevilo silnicím, a že by proto klesla i dopravní nehodovost. To vše by každý uvítal. Otázka je, za jakou cenu − a zda cíle nemůžeme dosáhnout jinými prostředky výhodněji.

A na to odpověď nemáme. Víme jen, že projekt by spolkl hodně stamiliard a byl by vysoce prodělečný. Proto se hledají dodatečné přínosy typu miliarda ročně získaná z toho, že by se něco z vody z výše položených částí kanálu ve vhodný okamžik prohnalo přes turbíny a vodní cesta by tak fungovala jako přečerpávací elektrárna. Jenže jak moc věřit, že se tím vydělá miliarda ročně? Něco naznačí už fakt, že z přirozeně vypadajících údajů uvedených v ekonomické analýze studie vodního koridoru po sečtení vznikne tak úžasně kulaté číslo.

I obhájci propojení Dunaje, Odry a Labe, které s vervou propaguje Miloš Zeman, připouští, že si kanál na sebe nikdy nemůže vydělat, ale dodávají, že pro stát je i tak výhodný. A že se nákladů nemáme bát i proto, že přece podstatnou část může uhradit Evropská unie. Jenže to by se dalo říct třeba také o vysokorychlostních železnicích.

Související

Přilákaly by sice jiný druh nákladu než vodní magistrála s průměrnou rychlostí přepravy ani ne 10 kilometrů za hodinu, ale též by snížily emise CO2, zátěž silnic i dopravní nehodovost by klesly a mohla by je také spolufinancovat EU.

Když budeme porovnávat přínosy a rizika investice do kanálu, měli bychom proti sobě stavět různé příležitosti. Na vše totiž zdroje nikdy nejsou. A neměli bychom zapomenout, že investicím do drahé vodní cesty voliči, na rozdíl od vysokorychlostní železnice, zelenou nedali. Vládní strany totiž kanál v žádné variantě ve svých volebních programech nenabídly.

Související

Komentáře ke článku

Pavel Nezval 16.10.2019 10:07
Zaujala mě věta, ..když tisíce tun zboží přejdou z kamionů na lodě... Proboha, co to bude za zboží, které se z rychlých kamionů přeloží na pomalé lodě? Kolem kanálu DOL jde diskuze naprosto mimo. Ještě jsem nečetl seriozní studii o tom co se bude po řece vozit. Pamatuji dobu, kdy se zdálo, že udělat z Ostravy přístav na Odře nebude problém. Stačilo splavnit řeku od polského Kozlí do Ostravy. Za projektem tehdy stály VÍtkovice. Jenže kde jsou Vítkovice dnes, žádné tuny rudy a koksu a hutního materiálu. Co tedy. A finanční spolupráce Polska? Nenechte se vysmát, vzhledem k našim chladným vztahům...
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru