Jakub Klíma, chief sales officer, Aimtec

Obávám se, že skutečné číslo projektů, které nedopadly podle očekávání, případně se výrazně prodražily, je ještě vyšší. Důvody selhání digitalizačních projektů se příliš neliší od důvodů selhání tradičních IT projektů. Patří sem především vzájemné neporozumění mezi dodavatelem a zákazníkem při zadání projektu, nezkušenost dodavatele s konkrétními specifiky segmentu zákazníka a asi nejdůležitějším bodem je neschopnost obou stran udržet rozsah projektu.

Igor Štverka, obchodní manažer pro výrobu, Atos IT Solutions and Services

Je vždy dobré začít něčím v rozumném rozsahu a stanovit si jasné, realistické cíle. Někdy se stává, že v zájmu digitalizace korporace "rolují" řešení, která nejsou úplně optimální pro místní pobočky, pak může být problém jak technický, tak i lidský ve ztrátě motivace a zbytečném boji s vnitřní byrokracií.

Vladimír Bartoš, senior konzultant, Minerva

Byl jsem v několika podnicích, kde implementovali MES. Stroje monitorované systémem a všude televize, které byly vypnuté nebo tak zaprášené, že nebyl vidět obraz. Na mou otázku, proč se nikdo o výsledky monitorované systémem MES nezajímá, mi průvodci odpověděli, že první měsíce se řešení jevilo jako efektivní, později už jen jako efektní a nakonec skončilo v nezájmu. Důvod? Údaje ze strojů bez souvislostí, které obsahuje ERP systém, jsou jen velmi málo užitečné.

Pavel Nykl, obchodní ředitel, Onlio

Ve chvíli, kdy systém používají uživatelé, kteří vědí proč, co a jak, jsou zkušenosti u kvalitních aplikací zpravidla výborné. Důležité je též zjistit si reference, zda má dodavatel s podobným typem projektu zkušenost. Zároveň je důležité, aby zákazník naslouchal dodavateli, kterého si zvolí. Implementace totiž není až tak o technologiích, ale o tom, jak má co fungovat.

Jan Antoš, executive director pro brand a strategické inovace, Trask Solutions

Častým problémem je snaha zasadit nový, experimentální systém do existující IT architektury. Výsledkem je nákladný projekt, který trvá dlouho. Přitom je na začátku obtížné definovat, jak přesně se má nový systém/produkt chovat. Intenzivní integrací je pak nemožné projekt za běhu upravovat podle aktuálních zjištění a reakce trhu. Výsledkem je byznysové selhání celého konceptu.

Karel Peška, managing director, Unicorn Systems

Obecně bych řekl, že se firmy dělí na dvě skupiny. První už řeší konkrétní problém a chápe, že jim jej dokáže vyřešit digitalizace. Tady se zpravidla bavíme o tom, jak řešení navrhnout, aby se co nejdříve investice začala vracet v běžném provozním životě podniku. Druhá skupina firem si uvědomuje, že má problém, a neví, jak jej vyřešit. Proto si najímá firmy, jako je třeba Unicorn, aby pomohly s nalezením řešení.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.