Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL

Výrazné pokroky digitální transformace jsou patrné v oboru podnikových služeb. Dá se dokonce říct, že tento obor stojí v samém centru digitální revoluce. Centra podnikových služeb nejenže firmám centralizovaně spravují finance, marketingové kampaně, HR, IT nebo logistiku, ale, a to především, stojí u vzniku a zavádění inovací, adopce technologií a celkového zlepšování fungování firem.

Jakub Klíma, chief sales officer, Aimtec

Naše zkušenost ukazuje na dva obory, které vnímají DT jako důležitou cestu k udržení konkurenceschopnosti. Již tradičně je to v ČR automobilový průmysl a v posledních letech se k němu připojil i svět e-shopů. Zatím spíše chladnou odezvu vnímáme např. ve strojírenství nebo leteckém průmyslu. Každopádně i pro tyto obory existuje prostor, možná o to větší, pro digitalizaci výroby a logistiky.

Igor Štverka, obchodní manažer pro výrobu, Atos IT Solutions and Services

Masová výroba, zejména automotive, tzn. oblasti s vysokou sériovostí a automatizací vedou. Paradoxně v nich existují také největší výzvy v celkové komplexnosti a velkém obchodním tlaku na práci s maximální efektivitou a bez přerušení. V tomto prostředí je implementace nových řešení extrémně náročná.

Štěpán Húsek, partner v oddělení Consulting, Deloitte

Nejdále v digitální transformaci jsou média, která se v současné době distribuují pouze digitálně. Dalším oborem, který je velmi daleko v digitální transformaci, je bankovnictví. Zde je největším problémem i hnacím motorem legislativa a samozřejmě obrovská vrstva starých informačních systémů. Digitální transformaci čerstvě zažívají automobilky a obecně výrobní průmysl. Digitální transformace se zatím minoritně dotýká farmaceutického průmyslu, ale i tyto společnosti se budou muset časem transformovat. Asi nejmenší budou dopady digitální transformace v oblasti služeb − například pohostinství.

Jan Antoš, executive director pro brand a strategické inovace, Trask Solutions

První digitalizaci uchopily firmy, které mají intenzivní kontakt se zákazníkem a nehmotné zboží − v tomto směru jsou na špičce právě české banky. Společnosti více zaměřené na výrobu a B2B prodej velmi intenzivně usilují o to, navázat nový kontakt přímo s klientem, a budují do té doby chybějící B2C systémy. Pro ostatní je často prioritou spíše úspora nákladů a zrychlení inovací, což vede k automatizaci a digitalizaci vnitřních procesů.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.