Proč něčemu věnujeme pozornost a jiné informace pomíjíme? Jaký to má vliv na naše chování a rozhodování, na celou ekonomiku a společnost? Podobné otázky si klade Filip Matějka, jeden z mála mladých českých ekonomů, kteří již získali mezinárodní renomé.

HN: Co si představit pod pojmem racionální nepozornost?

Začnu příkladem. Víte, že když má někdo životní pojistku a tragicky zemře, v naprosté většině případů jeho rodina nedostane pojistku vyplacenou? I když pojistka pokrývá smrt v autě, často nepokrývá smrt, která nastane až po vytažení z auta. Ty smlouvy nikdo z nás nečte celé. Kdybychom byli pozorní, všechny trhy světa fungují úplně jinak. Kdysi byl problém se něco dozvědět, nyní jsou informace všude, my si ale zase nezvládáme vybrat všechny. Teorie racionální nepozornosti se snaží lépe popsat, jak v takovém prostředí člověk funguje. Zároveň zkoumáme dopady takového chování na celou ekonomiku. Jaký vliv má na mezinárodní obchod, pracovní trhy nebo proč demokracie není dokonalá. S kolegy Julií Chytilovou, Michalem Bauerem a Vojtou Bartošem jsme třeba vypracovali studii, která se zabývala diskriminací na pracovním trhu. Text dostal v zahraničí dokonce cenu za nejlepší článek roku o behaviorální ekonomii.

Zatím jste si přečetli méně než 10 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.