Tato dynamicky se rozvíjející část trhu s administrativními plochami nabízí řadu možností jak pro profesionály na volné noze (freelancery) a začínající firmy (start-upy), tak společnosti již etablované a mezinárodní korporace. Proč se coworkingovým a také flexibilním pracovním centrům tak daří právě nyní a jak vlastně fungují?

Pracovní flexibilita

Rozmach coworkingových a flexibilních pracovních prostor souvisí s digitální transformací společnosti, s nástupem generace milleniálů a se změnou pracovních návyků směřujících k větší flexibilitě času a místa. Velkými průkopníky jsou IT společnosti, které dlouhodobě prosazují práci odkudkoliv, a které své agilní týmy průběžně doplňují o odborníky na volné noze. Všemu pak nahrává ekonomický růst, během něhož mají lidé více odvahy začít podnikat a start-upy rostou rychleji. Jde o to využít příležitost, která se na trhu nabízí, a zároveň se vyhnout dlouhodobým finančním závazkům. Dnešní začínající podnikatelé se tak mohou přesunout z garáží do coworkingových center a flexibilně využívat kvalitní pracovní prostředí. A jak už bylo zmíněno, zdaleka nejde jen o freelancery a start-upy. Takzvaný flex space využívají i korporace, které sem mohou dočasně umístit části svých týmů, a po skončení konkrétního projektu je zase rozpustit a přesunout do sídla společnosti.

"Coworkingová centra nabízejí společnostem plnou flexibilitu při pronájmu prostor ve všech aspektech. Firma není zatížena dlouhodobým pronájmem, který je v našich podmínkách standardně pět let, může kdykoli změnit svou velikost bez větších investic a přestaveb, protože to vše zajistí provozovatel coworkingu. Dynamická společnost tedy může plánovat flexibilně bez ohledu na bariéry spojené se standardním pronájmem. Dalším faktorem pak může být skutečnost, že společnosti, které mají kanceláře na okraji města, mohou prostřednictvím coworkingového prostoru poskytnout svým zaměstnancům atraktivní pracovní prostředí v centru, což může být pro řadu z nich vysoce motivační. Zároveň je možné touto alternativou zvýšit efektivitu práce zaměstnanců, protože si mohou zvolit optimální místo pro svou práci a šetřit čas spojený s dojížděním," uvádí Jana Vlková, Business Development Director poradenské společnosti Colliers.

Jak to vlastně funguje?

Pronajmout si můžete buď pracovní místo ve společných kancelářích, pevné pracovní místo v oblíbené části společné kanceláře nebo také vlastní malou pracovnu. A počet pracovních míst je samozřejmě možné navyšovat a násobit. Doba pronájmu se počítá od pár hodin, přes jeden den až do měsíců. Chcete-li do coworku docházet pravidelně, vyplatí se měsíční pronájem, který za jedno pracovní místo činí v průměru pět tisíc korun plus DPH. Čím vyšší kvalita pracovního prostředí a vyšší míra individuálního komfortu, kupříkladu vlastní uzavřená kancelář, tím samozřejmě cena stoupá.

Coworkingová centra jsou pro své stálé členy otevřená v režimu 24/7, a tak můžete kdykoliv přijít, připojit počítač do všech potřebných sítí a začít pracovat. Velkou část coworkingových prostor zaujímají společenské prostory v podobě kuchyněk, útulných relaxačních zón a třeba také venkovních posezení. Pokud jste na volné noze a pracujete často samostatně, eventuálně ve vzdáleném týmu, přítomnost dalších lidí oceníte. Freelanceři se navíc na větších zakázkách spojují do projektových týmů a vzdálené vazby s podobně naladěnými lidmi jsou v rámci freelance ekonomiky velmi cenné.

Své pracovní místo si můžete v coworkingu rezervovat na pár hodin či jeden den, což se vyplatí zejména v případě, jste-li na služební cestě a nechcete práci vyřizovat z kavárny. A samozřejmě i na delší dobu až v řádu měsíců, prostě podle vlastní potřeby. Výpovědní doba u dlouhodobých kontraktů je obvykle jeden měsíc. Pronájem prostor v řádu měsíců uzavírají především začínající firmy (start-upy) a korporace, které do coworkingových prostor dočasně přesunou svůj projektový tým. Standardní dlouhodobý pronájem přichází na řadu ve chvíli, kdy se start-up rozroste a potřebuje už větší stálé kanceláře.

IT start-up Pipedrive: z coworkingu do kancelářské budovy

Česká pobočka úspěšného estonského start-upu Pipedrive, který vyvíjí globální CRM systémy, byla založena v červenci 2018 a v současné době využívá coworkingové prostory v HubHubu na pražských Příkopech. "HubHub byl v té chvíli nejnovější, nejmodernější a nejreprezentativnější coworkingový prostor v Praze. Firmám nabízel nejkomfortnější kanceláře, a to i z pohledu akustiky a prostoru. Je to pro nás důležité, protože jsme tu chtěli pořádat akce pro stovku lidí. Nejvíc oceňujeme dobrou lokalitu a reprezentativnost prostor. Je radost sem vodit kandidáty na pohovor," říká Tomáš Řehoř, manažer Pipedrive. V březnu příštího roku však firmu čeká stěhování. "Přesuneme se do Praga Studios v Karlíně, protože už budeme tak velcí, že coworking nedává smysl, například už bychom ani nemohli sedět pohromadě. Potřebujeme prostor customizovat více, než nám coworking umožňuje," vysvětluje Tomáš Řehoř.

Jak vybrat ten nejlepší?

Obecná rada neexistuje − vždy totiž záleží na tom, co od daného prostoru očekáváte. Nezbytná je samozřejmě pečlivá prohlídka − většina coworků vám to usnadní, neboť nabízí zdarma den na zkoušku. Jste-li marketingový profesionál na volné noze, dává smysl docházet do coworku, kde jsou lidé z příbuzných oborů nebo kde působí týmy reklamních agentur. Pokud jste start-up vyvíjející aplikace pro automobilový průmysl, je dobré být na dohled Škodě Auto, která také sama části svých týmů do coworků umísťuje. Stojíte-li v čele korporace a chcete části svých zaměstnanců dopřát pro nový projekt také nové prostředí, třeba proto, abyste je vytrhli z pracovní rutiny, vyberete si ze široké nabídky prémiových coworků v různých částech Prahy.

Kromě špičkových italských káv a lahodných čajů všech myslitelných příchutí nabízí coworkingy řadu vzdělávacích a společenských programů, kterými podporují rozvoj své komunity. Můžete navštívit přednášky špiček v daném oboru, účastnit se hackathonů či využívat mentoringového programu, který zkrátí cestu k vašemu profesnímu cíli.


Pohled zblízka

Jana Gerhátová

Jana Gerhátová

Standard Excellence Manager, Business Link Visionary v Praze 7

Kolik metrů čtverečních coworkingových prostor máte v Praze a v dalších městech CEE (Polsku)?

Celkově máme 20 500 metrů čtverečních, z toho 4 500 metrů čtverečních se nachází v Praze. Další pobočky jsou pak ve Varšavě, Krakově, Wroclavi a Poznani.

Budeme-li mluvit o Praze, s kterými architekty spolupracujete? Jak prostory obvykle členíte a která část coworkingu je nejoblíbenější?

Pražská pobočka Business Linku byla navržena architekty, kteří jsou podepsáni i pod ostatními pobočkami − jedná se o FBT studio & Fruit Orchard. V případě otevření další pobočky bychom určitě dali prostor spolupráci s lokálními architekty.

Business Link
Business Link
Foto: archiv redakce RealityMIX magazínu

V holešovické budově Visionary máme k dispozici tři na sobě nezávislá patra. Každé patro má společný prostor, kuchyňku, komorní coworkingovou část, zasedací místnosti, uzamykatelné kanceláře a takzvané call boxy. V jednom z pater se nachází Business Lounge, který klienti mohou využívat pro schůzky, k relaxaci či organizaci akcí. Tento prostor je vybaven velkou media wall, podiem a při školním uspořádání pojme přibližně stovku lidí. Výhodou jsou také dvě přilehlé terasy. Business Lounge je takovým "srdcem" Business Linku a je asi tou nejoblíbenější částí, na kterou se ptáte.

Kdo u vás nejčastěji pracuje? Jsou to freelanceři, malé firmy o pár lidech nebo spíš korporátní týmy?

Klientelu u nás zastupují všechny zmíněné skupiny. Nabízíme nejen plně vybavený prostor, ale také maximální flexibilitu představující postupné pronajímání pracovních míst podle toho, jak se firmě daří najít na dnešním trhu práce zaměstnance, výpovědní lhůta je jeden měsíc a možnost nastěhování ihned po podpisu smlouvy. Kromě toho firma, která si zde prostory pronajme, nemusí hledat recepční, člověka, který se postará o chod kanceláře a například dostatečný přísun kvalitní kávy, úklidovou firmu nebo agenturu, která pomůže zorganizovat akci. O to vše se postaráme my, což je pro každou firmu poměrně znatelná úspora nejenom financí, ale také času a energie. To vše ocení jak freelancer, tak rostoucí týmy či korporace, které coworkingy a sdílené kanceláře vyhledávají čím dál tím častěji pro umístění svých inovačních či projektových týmů. Nemusí budovat nové drahé kanceláře a takový tým může začít fungovat víceméně ze dne na den.

Jak se odlišujete od ostatních coworků? Čím jste výjimeční?

První, co každého při vstupu do Business Linku nejspíš upoutá, je design. Dost často slyšíme, že klienti mají pocit, že vešli do lobby designového hotelu, ne na recepci kancelářské budovy. Klienti určitě oceňují i našich devět teras. Pak je to jednoznačně profesionalita poskytovaných služeb. Samozřejmě budova jako taková nám dost pomáhá; kromě všech svých ocenění (LEED, WELL) je jistě výjimečná díky běžecké dráze na střeše, multifunkčnímu hřišti, službám typu prádelna, zdravotní poliklinika, kavárna, restaurace, mateřská školka a kolárna. A jako velkou výhodu vnímám skvělou dopravní dostupnost.

Jaká akce se vám mimořádně povedla?

Rádi podporujeme a připojujeme se k aktivitám a partnerům, kteří mají vize do budoucnosti. Nakonec vždyť my sami užíváme budovu, která se jmenuje Visionary. Díváme se na to, jaký přínos tyto akce mohou mít nejen pro naše klienty, ale i pro společnost. Podpořili jsme vznik prvního československého blockchain akcelerátoru, kde vidíme jasný přínos byznysovému prostředí. Konaly se u nás hackathony zaměřené právě na blockchain nebo IoT, CSR udržitelná snídaně nebo se v prostorách Business Link představovala nová řada ekologických nákupních tašek. Společně s IBM jsme uspořádali Open Innovation Days určené nejen programátorům, ale i široké veřejnosti. V rámci této akce proběhlo několik přednášek a workshopů, kde si lidé mohli vyzkoušet 3D tisk či naprogramovat chatbota.

Chystáte expanzi?

Jsme otevřeni od října roku 2018, a tak je pro nás v tuto chvíli primární kvalita služeb, které nabízíme. Chceme, aby u nás byli klienti spokojeni a aby naše služby splňovaly často i ty nejnáročnější požadavky a my jsme byli přínosem nejen jim a jejich podnikání, ale také naší matce − společnosti Skanska. Je třeba, abychom naplnili všechna očekávání, včetně těch finančních. Zároveň se díváme na vývoj trhu a příležitosti, které může přinést.


Vít Řezníček

Vít Řezníček

Brand & Marketing Manager projektu HubHub v Praze 1

Kolik metrů čtverečních coworkingových prostor máte v Praze a v dalších městech CEE?

V Praze je to cca 6 200 metrů čtverečních, z toho přibližně 3 500 metrů čtverečních se nachází v HubHubu Na Příkopě 14 a 2 700 metrů čtverečních v HubHubu Palác ARA. Celkem v rámci všech našich HubHubů poskytujeme více než 21 000 metrů čtverečních coworkingových prostor.

Budeme-li mluvit o Praze, s kterými architekty spolupracujete? Jak prostory členíte a která část vašich coworkingů je nejoblíbenější?

V Praze působí dvě coworkingová centra HubHub, která zpracovávali různí architekti. V každé zemi klademe důraz na podporu lokálních architektů a designérů, v Praze se jedná o Studio Perspektiv (HubHub Na Příkopě 14) a Studio Reaktor (HubHub Palác ARA).

V každém HubHubu najdete v rámci pracovních míst podobnou logiku uspořádání odvíjející se od nabízených typů členství. V prostoru jsou jednak uzavřené kanceláře, ale i fix a flexi deskové zóny. V rámci HubHub Na Příkopě 14 je jedno patro vyčleněno pro speciální typ členství nazvaný TeamCell, který slouží již větším týmům a start-upům. Tyto firmy si od nás mohou kancelářskou jednotku nechat na míru upravit a přidat například interní zasedačku, kavárenský koutek a podobně.

HubHub Palac ARA
HubHub Palac ARA
Foto: archiv redakce RealityMIX magazínu

Pracovní prostory doplňují relax zóny, "telefonní budky", zasedací místnosti, plně vybavené kuchyňky s prostory k sezení a další místa, jako jsou terasy a lounge. "Specialitou" jsou pak spací boxy v HubHub Na Příkopě 14, kde si naši členové mohou odpočinout. Při výčtu míst určených k relaxaci nemůžeme zapomenout na "game room" vybavený herní konzolí PlayStation a virtuální realitou, kulečník, stolní fotbálek a další. Oba české HubHuby pak nabízejí i oblíbené eventové prostory pro interní i externí akce. Ten v HubHub Palác ARA pak bude brzy rozšířen i o služby bistra pro naše členy (samotný prostor bistra je zatím využíván jako kuchyňka a místo pro catering).

Z podstaty fungování coworkingu je těžké určit jeden oblíbený prostor, ale srdce nejednoho coworkera si určitě získala naše komunitní kuchyňka vybavená pípou na pivo a prosecco. Když pomineme práci, tak jsou velmi oblíbené i eventové prostory, v nichž probíhá řada vzdělávacích akcí pořádaných přímo HubHubem a dalšími subjekty. V létě jsou pak hojně navštěvované terasy − v rámci HubHubu Palác ARA 2 máme jednu s krásným výhledem na Pražský hrad, Petřín a okolí, druhá pak směřuje do ulice 28. října a centra Prahy. V HubHubu Na Příkopě 14 je to "atriová" terasa vybavená posezením a houpacími sítěmi.

Kdo u vás nejčastěji pracuje − freelanceři, malé firmy o pár lidech nebo korporátní týmy?

V zásadě jste vyjmenovala všechny hlavní skupiny. Nejčastěji u nás potkáte zavedené a rostoucí start-upy, nicméně jsou doplněny právě freelancery a korporátními týmy (jde například o inovační týmy vyčleněné z klasického korporátu − např. InnovEYtion Hub ze společnosti EY). Zaměření je především na oblast "tech" − ať už jsou to vývojáři, fintechové start-upy či další. Můžeme říci, že u nás sedí česká i mezinárodní špička působící v této oblasti. Všechny uvedené skupiny se vzájemně doplňují a vytvářejí tak unikátní "ekosystém", který se snažíme udržovat a stimulovat k dalšímu růstu.

Jak se odlišujete od ostatních coworků? Čím jste výjimeční?

Právě "tech" zaměřením a zmíněným unikátním tech "ekosystémem" s mezinárodní působností. HubHub je na českém trhu přibližně rok a i za tak krátkou dobu se stal centrem špičkových českých i zahraničních tech start-upů. Jako příklad můžeme jmenovat podle žebříčku Forbes aktuálně nejlepší český start-up Productboard, estonský start-up Pipedrive, který podle žebříčku Financial Times patří mezi nejrychleji rostoucí evropské firmy, anebo společnost Revolut.

HubHub stojí na třech pilířích, v rámci nichž se v mnoha věcech odlišuje od jiných coworků. V případě pilíře Prostor je to fakt, že prostory HubHubu jsou designové, vybavením prémiové a nacházejí se ve špičkových lokalitách. Druhým pilířem je Komunita, kde tvoříme především "centrum inovací", díky naší kvalitní "tech" komunitě, které pomáháme k růstu nejenom komunitními i externími eventy, networkingem, možností mentoringu a mezinárodní působností, ale i Vzděláváním, což je třetí pilíř. Jedná se o naše vlastní eventy pro komunitu i veřejnost, které pokrývají aktuální témata jako je AI, Big Data, Machine Learning a tak dále. V podstatě jsou to mezery, které vzdělávací instituce nejsou schopny dostatečně rychle pokrýt. Zde spolupracujeme se zkušenými spíkry v daných oblastech − jedná se například o lidi z Kiwi.com, EY, IBM, ale i od našich úspěšných členů. Pořádáme přednášky, ale i menší workshopy, po jejichž absolvování je člověk schopný se v dané oblasti orientovat.

Jaká akce se vám mimořádně povedla?

V pražských HubHubech se řada zajímavých akcí koná prakticky každý týden. Od nominací E.ON Globe Awards, přes akce společností Facebook, Google, workshopy s ELAI, až po do hloubky jdoucí diskuzní setkání a úspěšné meet-upy, například i našich členů Productboard a Pipedrive. Rád bych zmínil, že se jedná o celý zaběhnutý ekosystém, je tedy těžké vybrat jednu akci. Tento "ekosystém" přitahuje pozornost korporátní sféry, NGOs, studentů, VŠ a především start-upů. Díky našim vzdělávacím eventům se tvoří komunita, která se vzájemně doplňuje a společně roste.

Budete v Praze dále expandovat?

V tuto chvíli se plně soustředíme na naše dvě lokality, z nichž HubHub Palác ARA je čerstvě otevřený (červen 2019). Pokud by nastolený trend pokračoval a o prostory bude i nadále velký zájem, logicky bychom se myšlence na rozšíření nebránili.


Zahraniční korporace, které využívají centra WeWork v západní Evropě

Banka HSBC využívá 1 100 pracovních míst v centru WeWork Southbank v Londýně. 

Banka RBS využívá 300 pracovních míst v centru WeWork Devonshire Square v Londýně.

Londýnská pobočka společnosti Facebook využívá 1 200 m2 ve WeWork Shaftesbury Avenue. 

Cisco Meraki si pronajímá 1 000 m2 v pobočce WeWork v Bishopgate v Londýně.

Zdroj: Report Flex Space 2019, poradenská společnost JLL

Provozovatelé flexibilních pracovních prostor v Praze

Zatímco ještě před dvěma lety se na realitních konferencích mluvilo o coworkingu jako o módní vlně bez solidních ekonomických základů, jakmile začaly coworky přitahovat korporátní klientelu, zablýsklo se v oku nejednomu developerovi. Dnes jsou tato centra mnohdy mezi prvními nájemci špičkových kancelářských budov v Praze. Rozvoji trhu přispěl také fakt, že roli zprostředkovatelů převzali renomovaní provozovatelé malých plně vybavených kanceláří, kteří jsou pro developera, a následně realitního investora, garantem pravidelného příjmu. K těm nejvýznamnějším v současnosti patří Scott & Weber (v Praze má aktuálně pět otevřených poboček), New Work (dvě pobočky) a IWG s konceptem Spaces (aktuálně jedna pobočka a tři další v pokročilé fázi výstavby). Štikou, která bezesporu rozčeří tuzemské vody, je americká společnost WeWork. Ta letos v září otevřela na šesti patrech kancelářské budovy Drn svoji pobočku pro 1 100 lidí a chystá další expanzi.

"Pozitivní přínos coworkingových center pro trh kanceláří v Praze spočívá především v rozšíření nabídky prostor, které poskytují atraktivní design, komunitní setkávání a umožňují flexibilitu pronájmu. To je pro trh výborné, protože klientům to umožní zvolit si alternativu řešení kanceláří na míru. Zároveň centra přispěla k určitému posunu v přístupu developerů k plánování společných prostor jejich kancelářských budov, kdy je mnohem více zdůrazněna možnost práce a užívání těchto prostor zaměstnanci nájemců," uzavírá Jana Vlková.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin.