Tuzemský průmysl podle posledních čísel zatím úspěšně vzdoruje protivětrům ze zahraničí, zejména z Německa. Zatímco tamní průmysl v prvních sedmi měsících roku padal meziročně v průměru o tři procenta, tuzemská produkce ve stejném období stále nepatrně rostla.

Důležitou roli v této divergenci sehrála zejména relativní odolnost českého automobilového sektoru. Ten by i v dalších měsících mohl plnit úlohu určitého stabilizačního prvku tuzemského průmyslu, jehož celková aktivita se nevyhnutelně sníží. Důvodů k obavám je hned několik. Vedle dopadu obchodních válek či ochlazení čínské ekonomiky podváže výrobu i cyklické zpomalení investic.

Od určitého okamžiku se rovněž zastaví předzásobování z titulu brexitu, a to bez ohledu na to, kdy a v jaké podobě k němu dojde. A právě světlým bodem zde mohou být automobilky v čele se Škodou Auto, které se doposud dařilo na evropském trhu na rozdíl od většiny konkurentů zvyšovat prodeje. A vzhledem k indikovanému zájmu o její nové modely tomu tak zřejmě ještě několik měsíců bude.

Menší, avšak nezanedbatelnou vzpruhu může průmyslu dát také nájezd výroby jihokorejského výrobce pneumatik Nexen Tire. Tyto opory však mohou vzít rychle za své s neřízeným brexitem, jehož hrozba stále není zažehnána.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru