V roce 2015 americká vládní agentura pro životní prostředí EPA oznámila, že německá automobilka Volkswagen porušila nařízení o ochraně ovzduší.
Na základě měření v běžném provozu, které již dříve prováděli například vědci z univerzity v Západní Virginii, se zjistilo, že řídicí jednotka motorů TDI je naprogramována tak, že rozpozná měření emisí v laboratoři a přizpůsobí tomu nastavení motoru tak, aby splnil limity exhalovaných jedovatých oxidů dusíku. Na běžné silnici byly přitom emise až 40krát vyšší.
Toto zjištění mělo dalekosáhlé důsledky. Ukázalo se, že podobné praktiky se používaly i v Evropě. Ve Volkswagenu se změnilo vedení, firma musela zaplatit pokuty, dodnes běží některé soudní spory. Volkswagen navíc nebyl jediný, postupně vyšlo najevo, že s emisemi u naftových motorů švindlovali i další. Takový koncern Daimler (spadá pod něj Mercedes-Benz) bude podle posledních zpráv německého magazínu Spiegel za podobné prohřešky platit přes miliardu eur (přes 25 miliard korun).
To vše logicky otřáslo důvěrou zákazníků v naftové motory. Zatímco v roce 2015 u nás podle statistik Svazu dovozců automobilů 43 procent nově registrovaných aut tankovalo naftu, vloni to bylo již jen třicet. Automobilky se však také poučily.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Byznys podle HN
Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?
Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru