Být ohleduplný k lidem i k životnímu prostředí je čím dál víc "v kurzu". A tento trend stále silněji rezonuje v českém byznysu jak mezi firmami, tak mezi jejich zákazníky. Už neplatí, že Češi jdou jen po slevách a nízké ceně, velká část z nich už se zajímá o to, kdo a za jakých podmínek vyrobil zboží, za které má platit.

Podle prosincového průzkumu společnosti Ipsos se 69 procent Čechů zajímá o to, jaká firma vyrábí produkty, které nakupují. A pro více než polovinu, celkem 52 procent, je při rozhodování o nákupu důležité, jestli se daný podnik chová odpovědně. A stejné je to i s rozhodováním, kam nastoupí do práce. Naprostá většina Čechů, celkem 78 procent, hodnotí jako důležité, jestli firma, pro niž pracují, ctí odpovědný přístup k podnikání.

"Z výzkumů Ipsosu v posledních 10 letech vyplývá, že lidem skutečně není jedno, co se kolem nich děje. Zajímá je i to, jak se v tom směru chová jejich současný či budoucí zaměstnavatel. A to, že aktivity na poli CSR (společenská odpovědnost firem, pozn. red.) a udržitelného rozvoje mohou příznivě ovlivnit reputaci firmy a její atraktivnost třeba při hledání nových zaměstnanců, si už uvědomují i manažeři společností," říká Tomáš Macků z agentury Ipsos.

CSR průzkum

Corporate social responsibility (CSR), tedy společenská odpovědnost firem, zahrnuje vše, co firmy dělají nad rámec svého podnikání a co je společensky prospěšné. Může to být pomoc komunitě, handicapovaným nebo třeba přírodě. Výzkum agentury Ipsos zjistil také, že 83 procent expertů z oboru si myslí, že společenská odpovědnost je větším tématem než dříve. Podle názoru veřejnosti by se firmy měly zaměřit hlavně na ochranu životního prostředí.

Podniky navyšují rozpočty na CSR

V posledních třech letech zaznamenávají organizace, které pomáhají firmám vystavět CSR strategii, obrovský nárůst podniků, jež se o tuto oblast zajímají. "Důvod je ten, že firmy již chápou, že CSR není charita, ale byznysstrategie, která jim může přivést nové zákazníky, partnery a především peníze. Společnosti se zajímají o reálné zavedení udržitelnosti do svého podnikání a zaměřují se na environmentální nabídku svým klientům," podotýká Sandra Felthamová, ředitelka agentury Flagship, jež se specializuje na poradenství v CSR. Dodává, že společně s tím firmy zvyšují své rozpočty určené na aktivity související s prospěšným chováním. Nejvíce řeší oblast ochrany životního prostředí a péče o zaměstnance.

"Odpovídá to poptávce spotřebitelů, kteří nyní řeší ekologii a chtějí více investovat do sebe. Jde nejen o současný trend, ale tlačí na to i mezinárodní organizace jako EU," upozorňuje Felthamová.

Dlouhodobá investice, jež se vrátí

I Asociace společenské odpovědnosti, která sdružuje firmy a další organizace s odpovědným přístupem k podnikání, tento trend potvrzuje. V září překročí počet jejích členů tři stovky.

"Nárůst byl od založení naší asociace v roce 2013 hodně pozvolný. Boom nastal víceméně v posledních dvou letech," říká ředitelka asociace Lucie Mádlová.

Rozpočty na prospěšné aktivity zvyšují podle ní především ty firmy, které mají se CSR dobrou zkušenost a vidí, že nejde jen o krátkozrakou investici do pozitivního PR. "Vidí, že jde o vklad do dlouhodobých strategií, které se jim časem mnohonásobně vrací − ať už nárůstem zákazníků či odběratelů, vyšším obratem nebo lepším hodnocením veřejnosti a spokojenými zaměstnanci," podotýká Mádlová.

Bez obalů

Mezi podniky, jež mají dlouhodobě jasně určenou společensky prospěšnou strategii, je například strojírenský Siemens. Systematicky podporuje vědu a vzdělání, motivuje ženy ke kariéře ve vědě, jeho Cena Wernera von Siemense už 20 let oceňuje nadané vědce a studenty a usnadňuje jim rozjet vlastní projekty. Softwarový Avast zase v programu Buď safe online dětem i mladistvým odhaluje nástrahy na internetu a učí je, jak se bezpečně pohybovat v on-line prostředí.

Rozšiřuje se i vějíř ekologických aktivit, které nyní mnoho podniků v Česku spouští. Především se zaměřují na boj se zbytečnými obaly, tedy odpady. Například on-line obchod Alza od letošního léta testuje opakovaně použitelný přepravní obal ze start-upu RepeteBox. Měkká obálka se vyrábí ve spolupráci s chráněnými dílnami na Moravě a použít ji lze až stokrát.

E-shop s potravinami Rohlík.cz spustil nakupování do opakovaně použitelných obalů a drogerie dm rovněž v Praze testuje prodej stáčené drogerie do vlastních znovu použitelných nádob. Téměř všechny velké obchodní řetězce už stáhly z prodeje igelitky na jedno použití. "Také kavárny začaly nabízet alternativní brčka k nápojům. Je to téma, které se na Západě řešilo už před 10 lety. Ale je aspoň vidět, že postupně sem vše přichází a podobných témat ještě bude mnoho. Firmy se tak na ně mohou i dopředu připravit," shrnuje Sandra Felthamová.

Češi se chovají více ekologicky

A více uvědomělosti mají i jednotlivci v každodenním životě. Podle průzkumu neziskové společnosti Ecobat z letošního srpna se v české populaci zvyšuje podíl lidí, kteří se chovají zodpovědně k životnímu prostředí.

Čtyřicet jedna procent lidí začalo nově či důsledněji snižovat množství plastů, jež spotřebují. Jde například o plastové sáčky, nádobí a lahve na jedno použití. Celkem 35 procent lidí pak méně plýtvá potravinami. Češi se také zlepšují v třídění odpadů, 35 procent z nich tvrdí, že začali nově nebo aktivněji odpad třídit.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru