České dráhy v prvním pololetí letošního roku vykázaly zisk 441 milionů korun, což je meziročně o 179 milionů korun více. Zisková byla nákladní i osobní doprava, které pomohly rostoucí tržby z jízdného. Vlaky státního dopravce v pololetí cestovalo 91,6 milionu lidí, meziročně o 2,5 procenta více.

Osobní doprava zaznamenala zisk 85 milionů korun, což je meziroční zlepšení téměř o půl miliardy korun. K zisku v osobní dopravě společnosti pomohly především rostoucí tržby z jízdného a také přísnější kontrola nákladů. Od loňského září začaly platit ve veřejné dopravě slevy pro studenty a seniory ve výši 75 procent jízdného.

Slevy přispěly k růstu přepravy cestujících, jaký měly podíl na růstu zisku ovšem podnik neuvedl. Dráhy tvrdí, že nelze přesně porovnat současný stav se situací před zavedeních státních slev. Podíl cestujících, které je využívají, je nyní kolem 40 procent.

Místopředseda představenstva ČD Radek Dvořák řekl, že počet pasažérů rostl i před slevami. Na kompenzacích za poskytnuté slevy dráhy dostaly od státu za pololetí 1,23 miliardy korun. Je to zhruba 43 procent z celkových kompenzací. Dráhy dostávají od státu také úhrady za provoz vlaků, které si objednávají stát a kraje. Od státu to letos bylo 2,37 miliardy korun a od krajů 4,86 miliardy korun. V souhrnu jde o podobné částky jako loni.

Nejvíce se nárůst počtu cestujících projevil na dálkových linkách. Na nejvytíženějších linkách z Prahy do Ostravy, Brna, Hradce Králové nebo Ústí nad Labem se podle společnosti zvýšil počet cestujících v dvouciferných číslech. S tím rostou i tržby, které se například v mezinárodní přepravě zvýšily o šest procent. Dálkové vlaky tvoří asi osm procent z celkového počtu vlaků, které dráhy provozují.

"Lidé s námi jezdí na delší vzdálenosti, proto nám rostl přepravní výkon, a to meziročně o 6,8 procenta. Průměrná přepravní vzdálenost byla v prvním pololetí 46 kilometrů. To svědčí o tom, že přibývá zákazníků, kteří železnici využívají k cestám za byznysem a k volnočasovému cestování," uvedl Dvořák. Obsazenost všech vlaků se zvýšila o procento na 30 procent.

Meziroční pokles naopak zaznamenala nákladní doprava, která měla zisk 270 milionů korun, což je asi o 20 procent meziročně méně. K poklesu přispěly zejména vyšší ceny energie, růst nákladů a investice. Společnost přepravila celkem 33,4 milionu tun materiálu.

Dceřiná společnost ČD Cargo, zajišťující nákladní dopravu, si podle Dvořáka drží 60procentní podíl na českém trhu. Dodal, že roste také mezinárodní přeprava. Vedle Polska se nákladní vlaky dopravce více prosazují i například v Rakousku. V pololetí vzrostly především přepravy uhlí, zemědělských výrobků a zvýšily se příjmy i z kombinované dopravy. U některých komodit se naopak podle podniku projevuje zpomalování ekonomiky.

Dvořák upozornil, že fungování společnosti v pololetí ovlivnila i pokračující jednání o smlouvách na provoz vlaků, které si objednávají kraje a stát. Aktuálně se dráhy dohodly na provozu vlaků ve Středočeském kraji. Společnost kvůli tomu investovala do modernizace svého vozového parku. Dráhy si objednaly 36 jednotek pro kraje, dalších 50 nových vozů dopravce vyrábí pro dálkovou dopravu. Podnik vypsal soutěž také na motorové jednotky pro kraje a brzy vypíše zakázku na 180 expresních vozů. Další nákupy dráhy realizovaly pro nákladní dopravu. Investice společnosti se v pololetí zvýšily o miliardu na 3,5 miliardy korun.

České dráhy za celý loňský rok hospodařily se ziskem téměř 1,2 miliardy korun, o více než 200 milionů korun vyšším než v roce 2017. Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává přes 23.500 lidí.