Když téměř před dvaceti lety Steve Jobs vyjednával s nahrávacími společnostmi a dalšími vlastníky práv na hudbu, měl na své straně nečekaný trumf. Chtěl skladby prodávat jen ve světě Applu. A ten tehdy, před nástupem přehrávače iPod, tvořily výhradně počítače Mac. Tedy jasně menšinová platforma, která dlouhodobě a drtivě prohrávala s vládnoucími "písíčky". Pro mediální korporace bylo tedy zdánlivě bez rizika pustit svůj obsah do jablečné říše a otestovat si, jaké výsledky bude mít prodej hudby podle radikálního Jobsova receptu. Ten zněl: nákup musí být snadný a bez naschválů, jaké přináší každá ochrana obsahu. Mediální korporace se s tím nakonec smířily, vždyť šlo jen o zlomek jejich zákazníků.

Přepočítaly se. iPody a následně další chytré přístroje, do nichž se kupuje mediální obsah, změnily svět. Hudba už nikdy nebude tak drahá jako v éře, kdy vládla cédéčka. V součtu ale zákazníci klidně mohou zaplatit více než v dobách, kdy si museli rozmýšlet, jaké CD si koupí. Platí to také pro současný model, který staví na pravidelné paušální platbě. I ve světě filmů a seriálů. Zaplať a poslouchej či sleduj, co chceš.

Pro kolik soupeřů je na takovém na trhu místo? Ve filmech a seriálech je nejdravější Netflix. Své teritorium budou bránit tradiční hráči jako HBO. Velkou páku má na své klienty supervelmoc jménem Amazon, která obsah dodává tak trochu jako bonus k rychlé dovážce zboží. A teď tu máme další uchazeče. Disneyho s pořádně nacpaným archivem i velkou produkcí a Apple, který chce svůj handicap nahradit naditou peněženkou a vytěžit těsnou vazbu, kterou k němu mají jeho uživatelé.

V Americe to může fungovat, v Česku jsou ale vyznavači nakousnutého jablíčka v drtivé menšině. Oproti době Steva Jobse je to jasný handicap. Navíc pro Apple nejsou malé trhy prioritou a těžko jim bude přizpůsobovat nabídku. Když se bude typický divák rozhodovat, do koho investovat své peníze a svůj čas, který je dnes ještě vzácnější, bude mít lákavější alternativy.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru