Petr Füzék, vedoucí elektromobility a alternativních paliv, W.A.G. payment solutions

Přibližně 700−900 km dlouhou cestu do Chorvatska k moři absolvuje každý rok v průměru více než 800 tisíc Čechů, přičemž nejčastěji volí právě cestu autem. S elektromobilem kategorie rodinného kombi by cesta vyžadovala ideálně dvě zastávky kvůli dobíjení, které by dohromady zabraly kolem 1−2 hodin. Rakousko i Slovinsko již disponují poměrně hustou a kvalitní dobíjecí infrastrukturou. Problematické je ale samotné Chorvatsko s pouze několika desítkami rychlodobíjecích stanic především na pobřeží. My Češi tedy čekáme primárně na Chorvatsko, které bude připravené v horizontu příštích dvou až tří let. Poté taková cesta, za využití námi připravovaného celoevropského platebního a navigačního systému, nebude žádný problém.

Stanislav Votruba, vedoucí sekce Koncepce sítě, PREdistribuce

S některými elektromobily je to možné již dnes a důkazem toho jsou zejména Tesly, které jsou k vidění na chorvatských a slovinských dálnicích. Ale je třeba si přiznat, že jsou v drtivé menšině a nejde zrovna o auta v běžné cenové relaci. Aby šlo o běžnější jev, musela by být vystavěna dostatečná nabíjecí infrastruktura kolem dálnic. Delší doba nabíjení v řádu desítek minut by zrovna v tomto případě podle mě problém nebyla. Již dnes jsou odpočívadla po cestě hojně využívána k delším pauzám. Jestliže automobilky plánují vyrábět během několika let elektromobily s dojezdem 500 km či více, stávající zastávka na odpočinek by se jen spojila s nabíjením.

Tomáš Kupka, design & application engineer, Finepower

I když současná síť dobíjecích stanic a dojezdové vzdálenosti bateriových dopravních prostředků (ať už kol, aut, lodí nebo letadel) předurčují využití elektromobility spíše v oblastech s odpovídající infrastrukturou anebo na krátké vzdálenosti, není dovolená s elektromobilem už dávno fantazií.

Pro nás pohodlné řidiče je nutné pouze vědět, kde je příští rychlonabíječka, dát si tam pauzu na kafe a nabít plnou. Je ale také mnoho turistů, pro které je cílem i cesta. Ti si na místě domluví dobití auta přes noc třeba v horských vesnicích nebo zapadlých přístavech, často i s pokojem se snídaní a romantickým výhledem.

S rostoucím počtem elektroaut se už jen bude dál rozvíjet infrastruktura a zlepšovat služby. Žádný problém!

Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie, ČEZ

Taková cesta je dnes už možná. Avšak důkladné plánování včetně alternativních variant by asi mělo být pro tak dlouhou cestu standardem i v případě jízdy v klasickém vozu. Pro český úsek mohu doporučit rychlodobíjecí stanice v Písku nebo Českých Budějovicích.

Rakousko, Slovinsko i Chorvatsko jsou na elektromobily připravené. Navíc pokud využijete rakouské dálnice, nebude se na vás vztahovat omezení rychlosti jako na běžné vozy.

Další zlepšení situace předpokládá postupně realizovaný projekt NEXT-E, který spolufinancuje Evropská komise. Díky němu se sítě rychlodobíjecích stanic o výkonech až 350 kW postupně rozšíří do Česka, Maďarska, Slovinska, Chorvatska, Rumunska a Slovenska.