K vidění jsou u benzinových pump, multikin, obchodních center, nebo dokonce u kaváren. Zastaví u nich jeden až dva řidiči denně, zapojí své auto do zásuvky, a zatímco vypijí kávu nebo zhlédnou film, je jejich auto nabité a mohou pokračovat v jízdě. V některých rychlodobíjecích stanicích už nabití z nula procent na sto trvá jen 40 minut, ještě méně než u mobilu. A bude to ještě rychlejší.

Energetická společnost E.ON letos na podzim v Česku postaví první ultrarychlou nabíječku pro elektromobily, která zvládne zcela nabít auto doslova za pár minut. "Bude třikrát rychlejší než stávající rychlodobíjecí stanice," říká Martin Klíma, který v E.ON vede oddělení Mobility Services.

V současnosti má E.ON v Česku 41 dobíjecích stanic, většina z nich jsou rychlodobíjecí a nejčastěji bývají umístěné na dálnicích v blízkosti benzinek. Rychlodobíječky chce příští rok E.ON ještě posílit, postaví jich třicet. Zároveň společnost získala od státu dotaci na vystavění sítě dobíjecích stanic o výkonu 2× 22 kW, kterých by mělo vzniknout padesát během příštích dvou let.

Martin Klíma

Vystudoval magisterský obor zaměřený na řízení procesů a kvality na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, Fakultě ekonomické. Má 14 let zkušeností z oboru automotive, pracoval na pozici manažera prodeje u dealerství General Motors v Českých Budějovicích nebo v kanadském koncernu Magna International. Od roku 2018 působí ve společnosti E.ON, kde má jako vedoucí oddělení Mobility Services na starosti oblast elektromobility a CNG. Je ženatý, má dvě děti, miluje cestování, sport, technologie a kulturu.

Rozdíl mezi klasickou dobíječkou a rychlodobíječkou je citelný. Například běžný osobní elektromobil Volkswagen e-Golf se v pomalé dobíječce nabije za tři hodiny, v rychlodobíječce za čtyřicet minut. "Pro ultrarychlou dobíječku, kterou postavíme na podzim, zatím tenhle příměr nemůžeme použít. Bude tak výkonná, že ji zvládnou zatím jen určité modely značek Audi a Porsche," podotýká Klíma.

Stanice je bez obsluhy, ale s on-line pomocí

Klíma dodává, že vybudováním dobíječek to pro E.ON rozhodně nekončí. Každá stanice je totiž napojená na dohledový systém, kdy ji 24 hodin denně sedm dní v týdnu hlídá monitorovací středisko. Jeho zaměstnanci stanici on-line pozorují a vidí například, jestli je v pořádku a jestli ji právě někdo používá.

"Pokud se při nabíjení vyskytne jakýkoliv problém, elektromobilista zavolá na horkou linku a odborník je schopen mu okamžitě po telefonu pomoci. Může také stanici na dálku ovládat. To znamená, že ji spustí, restartuje a tak dále. Tím je zaručeno, že řidič vždy úspěšně nabije a dojede, kam potřebuje," vysvětluje Klíma. Nabíjecí stanice jsou rozeseté ve všech krajích republiky a každou z nich využívá v průměru 60 řidičů měsíčně.

Orientaci v tom, která volná dobíječka je právě nejblíž, usnadňuje řidičům aplikace pro chytré telefony E.ON Drive. Společnost ji spustila letos na jaře a nyní ji používá už více než osm set uživatelů. "Díky této aplikaci může klient například spustit a ukončit dobíjení, zjistí, zda je stanice v provozu, volná nebo obsazená, a v neposlední řadě registrovaní klienti vidí také přehledy a historii svého dobíjení. Stejně tak díky aplikaci může řidič sledovat, jak moc už je auto nabité a jestli například stihne ještě jednu kávu," usmívá se Klíma. Po registraci na stránkách dokonce zákazník získává lepší cenu na dobíjení.

Elektromobil jezdí šestkrát levněji než na benzin

Elektromobil jezdí mnohokrát levněji než auto s běžným spalovacím motorem. Jedno kompletní nabití přijde zhruba na 90 korun a vůz projede 35 haléřů za kilometr. Například auto na benzin jezdí nyní zhruba za dvě koruny na kilometr.

"V současnosti máme jednotnou cenu energie u všech typů dobíječek, v budoucnu bude ale ultrarychlá dobíječka dražší, protože výrazně šetří čas," připouští Klíma.

Jak říká, právě elektromobilita je téma, na které se E.ON v posledních letech zaměřuje velmi intenzivně. "A netýká se to jen Česka. Elektromobilita má v E.ON bohatou historii především v oblasti severských států, kde s čistou energií začali jako první a jsou s ní nejdále. V tuto chvíli služba E.ON Drive funguje v celé Evropě a stavíme veřejnou síť dobíjecích stanic tak, aby lidé mohli bezemisně cestovat napříč celým starým kontinentem," vysvětluje Klíma. "Zároveň síť dobíječek stavíme i s tou filozofií, že E.ON je firma odpovědná k životnímu prostředí a chceme tuhle šetrnost posouvat dále dopředu," zamýšlí se.

Auta do zásuvky nešpiní tam, kde lidé dýchají

Jeden z nejčastějších argumentů proti elektromobilitě bývá fakt, že výroba baterií je velmi energeticky náročná a že v zemi jako Česko, kde se velká část elektřiny získává spalováním uhlí, které patří ke "špinavým" zdrojům, je otázka elektrického pohonu sporná.

"Je pravda, že v energetickém mixu je v tuzemsku dominantní uhlí. Na druhou stranu uhlí se tu těží, spaluje a exportuje bez ohledu na elektromobilitu jako takovou. Pokud se ale budeme bavit o elektromobilitě a stopě CO2, máme studie na to, že i po započtení energetického mixu, který v Česku máme, mají elektromobily nižší uhlíkovou stopu než auta se spalovacími motory," ujišťuje Klíma. Dodává, že běžné automobily navíc vypouštějí emise ze spalování v zóně, kde dýchají lidé, tedy například ve městech. Kdežto elektromobil přímé emise při své jízdě netvoří. "To je ta hlavní výhoda aut na elektřinu. Neznečišťují vzduch v dýchací zóně obyvatel," vysvětluje Klíma. Zdůrazňuje také, že E.ON vykupuje největší množství zelené energie, tedy energie z obnovitelných zdrojů, ze všech velkých energetických hráčů. "Vykupujeme 25 procent zelené energie, což je nejvíc na českém trhu. Navíc se nevěnujeme jen elektromobilitě, ale také pohonu aut na CNG, tedy na stlačený zemní plyn. Pro ně jsme v Česku vybudovali již šestadvacet plnicích stanic," podotýká Klíma.

Management musí jezdit v "zelených" autech

Zajímavostí je, že co se týče ekologického pohonu vozidel, vedení firmy samo sobě nastavilo tvrdá pravidla. Každý člen vyššího i nižšího managementu E.ON Energie musí mít auto na alternativní pohon. Generální ředitel jezdí v hybridním autě a Martin Klíma také. "Máme velkou CNG flotilu, troufám si říct, že největší v Česku. Drtivá většina našich manažerů má auto na CNG a nyní se snaží přecházet i na elektromobily," upřesňuje Klíma.

Trend elektromobilů v Česku sílí, počet nově registrovaných čistě elektrických aut se každým rokem výrazně zvedá, loni oproti předloňsku o 82 procent. Češi si nově zaregistrovali 703 těchto vozů. Přesto ale celkový počet elektromobilů na českých silnicích je pouhých 2600, což je zatím velmi málo. Martin Klíma připouští, že v současnosti je trend elektromobility na samém začátku, nabíjecí stanice ale E.ON staví především s výhledem do budoucna. "Myslíme si, že počet elektromobilů a vytíženost našich stanic budou stoupat. Loni na podzim přijala EU nové, přísnější emisní normy, které začnou platit od roku 2021. Od roku 2030 se to ještě zpřísní a normy už splní jen vozy s plug-in hybridním pohonem. Pravidla budou tvrdší nejen pro osobní, ale i pro nákladní vozy a automobilky se s tím budou muset popasovat," konstatuje Klíma. Dodává, že je to velmi kritický moment, protože automobilky mají na změny málo času.

"Jsme s automobilkami v kontaktu, mluvíme o tom s nimi a vypadá to, že už příští rok přijde doslova smršť výroby elektromobilů. A tyhle plány má třeba i česká Škoda Auto," říká Klíma.

Trendu nástupu aut na elektřinu v Česku by podle něj měla pomoci i dotační politika, protože například firmy mohou na koupi takového vozu získat dotace, které stát vypisuje již několik let. I proto naprostá většina klientů přijíždí k nabíječkám s firemními auty.

Kromě toho, že začnou přibývat elektromobily, zvýší se podle Klímy i počet aut na CNG. "To přirozeně začne snižovat pořizovací cenu těchto aut a zároveň se díky technologickému vývoji začne u elektromobilů zvyšovat dojezdová vzdálenost. Paralelně s tím musí být velmi dobře připravena také infrastruktura, aby lidé měli své vozy kde dobíjet," dodává Klíma. I proto chce E.ON kromě elektrodobíječek stavět také nové plničky CNG. V příštích dvou letech počítají s výstavbou minimálně dalších pěti plnicích stanic.

Související