Boom elektroaut nastane v letech 2023 až 2024, je přesvědčený expert na elektromobilitu Mubarak Moosa. Do té doby se náklady na jejich nákup a provoz přiblíží běžným autům, rozroste se síť rychlonabíjecích stanic a řidiči překonají současnou nedůvěru v elektrická vozidla. Zatímco dnes potřebují dotace, za několik let budou podle ­Moosy ekonomicky životaschopné i bez větší podpory. "Elektromobilita má před sebou ještě řadu výzev, ale věřím, že se je brzy podaří vyřešit," říká Moosa, který působí jako šéf poradenské a výzkumné společnosti Frost & Sullivan pro střední a východní Evropu a také jako ředitel poradenské divize pro oblast dopravy.

Automobilový průmysl zažívá pokles kvůli zpomalující ekonomice i tvrdší regulaci. Čím mohou automobilky tento vývoj zvrátit?

Automobilový průmysl zaznamenal v minulosti řadu podobných propadů a nyní nastává další bod zvratu. Zatímco loni se na celém světě prodalo přes 95 milionů aut, letos by to mělo být kolem 92 milionů. A v příštích letech bude tento pokles pokračovat. Aby automobilky přežily, musí se naučit spolupracovat a také využívat nové byznysové modely. Už jim nebude stačit jen prodávat auta, budou muset stále více nabízet i jiné služby. V roce 2015 servis vozidel, navigace, finanční či asistenční služby tvořily v průměru asi 31 procent obratu výrobců aut. A v roce 2025 podle našich odhadů dosáhnou 45 až 47 procent. Než k tomuto posunu dojde, čeká automobilový průmysl zpomalení. Ale pokud automobilky dokážou vytěžit co nejvíc z celého životního cyklu vozidel, pomůže jim to přežít. Motorem těchto změn přitom je digitalizace a práce s daty.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se