Digitalizace je jedním z hlavních prvků Strategie 2025 společnosti Škoda Auto. Zahrnuje všechny oblasti podniku − od vzdělávání a školení personálu přes vývoj za pomoci moderních technologií, virtuální reality a 3D technologií až po výrobu v duchu Průmyslu 4.0.

Jedním z největších digitálních projektů v rámci zavádění Průmyslu 4.0 ve výrobě je dProdukce. Jde o komplexní systém, který digitalizuje řadu dílčích procesů. Nejviditelnějším benefitem je náhrada papírových pracovních návodů na montážní lince osobních vozů. Nový systém vše přehledně zobrazuje nejen v textové podobě, ale také s pomocí 3D návodů nebo videonávodů, které napomáhají v rychlejším zaškolení především zahraničním pracovníkům. Hlavním cílem je tedy úspora času a omezení rizika chybovosti při práci na montážní lince.

Jednoduchá komunikace

Projekt dProdukce se skládá ze čtyř hlavních oblastí: vizualizace komplexity, digitální týmová práce, digitální systém kvality a digitální výrobní dokumentace. Zaměstnanec s těmito systémy aktivně pracuje přes interaktivní panel. Dále mu v práci napomáhají panely vizualizační.

Základem systému je dotyková obrazovka se čtečkou zaměstnaneckých karet. Díky tomu má každý zaměstnanec rychlý přístup ke všem potřebným informacím, které nyní nemusí být vytištěné v papírové podobě. Jde o pracovní postupy, montážní návody či přímo pokyny k právě probíhající pracovní činnosti.

Systém funguje obousměrně a umožňuje pracovníkům nejen čtení informací, ale i jejich zadávání s podporou automatické autorizace a přiřazení ke konkrétnímu vozu. Samozřejmostí je vícejazyčná podpora.

Efektivní výroba

Škoda Auto si zakládá na široké nabídce výbav a modelů svých automobilů. Projekt digitalizace je jedním ze základních pilířů efektivního a bezchybného výrobního procesu. Ten umožní vysokou míru komplexity produktu při trvale rostoucích požadavcích na kvalitu od našich zákazníků.

První montážní linkou, na které dProdukce běží, je montážní linka 2 ve výrobním závodě v Kvasinách. Na ní se vyrábí vozy Superb, Kodiaq a ještě v letošním roce se zde začne sériově vyrábět první vůz značky Škoda s plug-in hybridním pohonem − Superb iV. Tento projekt povede k dalšímu rozvoji a ještě vyšší kompetenci závodu Kvasiny a jeho přibližně 9000 zaměstnanců.

Úspěšný pilotní projekt

Závod v Kvasinách je jedním z nejmodernějších výrobních závodů v celém odvětví, i proto padla první volba právě na tento provoz. Navíc daná výrobní linka patří k nejkratším v automobilce: skládá se z 56 taktů vyžadujících kolem 5000 operací.

Před spuštěním projektu dProdukce bylo nutné na montážní linku umístit 50 dotykových obrazovek a 100 zobrazovacích panelů. Přípravy zahrnovaly kromě zaškolení přibližně 800 zaměstnanců linky také instalaci 19 kilometrů nového elektrického vedení, 200 zásuvek a 2,5 tuny potřebného elektronického zařízení.

Celkové investice do tohoto projektu přesáhly 30 milionů korun. Po vyhodnocení fungování nového systému bude dProdukce zavedena také do dalších výrobních závodů Škody Auto.

Projekt dProdukce je však jen jedním z řady inovativních opatření ve výrobních procesech automobilky. Nedávno byly v Kvasinách a následně v Mladé Boleslavi uvedeny do provozu automatizované sklady menších dílů, ve Vrchlabí se v souvislosti s digitalizací výroby používá od loňského roku plně autonomní přepravní robot, který je schopný se sám učit a při transportu v hale samostatně vybrat nejkratší a nejbezpečnější trasu.

Související