Katharina List-Naglová patří do třetí generace rakouské rodinné firmy F/List. Založil ji její dědeček v roce 1950 jako malé truhlářství. Postupně se do podniku přidali jeho synové a rozšířili byznys na tvorbu interiérů pro luxusní hotely a jachty.

V roce 2004 se ale podnik dostal do krize. Zachránit ho pomohla právě Katharina, která se tehdy do rodinného byznysu zapojila. Získala pro něj první zakázky v leteckém průmyslu, který nyní tvoří 80 procent obratu.

"Bylo mi 23 let a měla jsem skvělou práci pro módní firmu Hugo Boss v Madridu. A do toho mi zavolal táta, že se musím okamžitě vrátit, protože F/List má problémy. Plánovala jsem jednoho dne začít podnikat s rodinou, ale ne tak brzy," líčí podnikatelka.

Katharina List-Naglová (38 let)

V roce 2009 se stala šéfkou rakouské firmy F/List, která vyrábí interiéry pro tryskáče, jachty a luxusní hotely. Společnost celkem zaměstnává 820 lidí. Do rodinného podniku nastoupila v roce 2004. Předtím pracovala pro módní firmu Hugo Boss. Letos zvítězila v národním kole soutěže EY Podnikatel roku.

Neměli jsme žádný plán B

Za dobu, po kterou ve firmě působí, dokázala zdesetinásobit její obrat z osmi milionů eur na 80 milionů. Velký podíl na tom má právě rozšíření výroby na interiéry pro tryskáče.

"Neměli jsme o tom byznysu ani tušení a nevěděli nic o složitých bezpečnostních certifikacích. Možná to tak bylo lepší, protože jinak bychom do toho asi ani nešli. Tehdy jsme ale neměli žádný plán B. Buď jsme mohli uspět, nebo zkrachovat," říká List-Naglová.

Mezi zákazníky společnosti patří i takové celebrity, jako byl třeba trojnásobný mistr světa formule 1 Niki Lauda, který nedávno zemřel. "Pro všechna svá letadla si nechával zařizovat interiéry od nás. Když letěl vybírat mate­riály pro svůj tryskáč Bombardier Global 6000, měla jsem možnost být s ním v kokpitu během vzletu a přistání a byl to úžasný pocit," vypráví List-Naglová.

Dodává ale, že většinou firma přímo s koncovými zákazníky nejedná. Obvykle dodává své produkty výrobcům letadel. I proto se snaží být svým byznysovým zákazníkům blíž a zřizuje si pobočky nedaleko jejich továren. "Jednu máme v kanadském Montrealu poblíž firmy Bombardier, další v Brazílii, kde sídlí Embraer, a působíme i v americkém Coloradu, kde vyrábí Pilatus Aircraft," přibližuje rakouská podnikatelka.

Během ekonomické krize v letech 2008 až 2009 se ale produkce nových letadel snížila a obrat firmy F/List klesl o polovinu. Musela se tak přeorientovat na další byznys − úpravu starších letadel, která si koupil nový vlastník.

Přírodní má vypadat jako umělé

Své výrobky dnes firma prodává ve 33 zemích. Největší trh v oblasti letectví je Severní Amerika a v případě jachet zase Evropa. Zákazníci přitom umí být velmi nároční. "Požadují třeba přírodní materiály, které ale mají vypadat jako umělé," líčí šéfka firmy.

Veškerou produkci podnik vyrábí ve třech továrnách v Rakousku, nyní plánuje rozšířit výrobu také do Kanady do blízkosti firmy Bombardier.

Společnost si zakládá na inovacích a patentuje si vlastní technologie. Přišla třeba s nápadem, jak nahradit nehygienické koberce v tryskáčích kamennou podlahou. "Kámen v letadle zní jako nesmysl, protože je příliš těžký. My jsme ale vytvořili tak tenké žulové desky, že jejich váha není žádný problém. Navíc tyto podlahy lze i vytápět," přibližuje Rakušanka.

V budoucnu by ráda nabídla zákazníkům i designérské a konzultační služby. "Chceme založit také investiční firmu, díky níž bychom podpořili zajímavé start-upy a sdíleli know-how," říká List-Naglová.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru