Rychlost nástupu elektromobility je otázkou čistě politickou. Rozhodne-li se stát, že elektromobily chce a že je chce rychle, a pokud to zaplatí, elektromobily tu budou. Z pohledu ochrany životního prostředí si však moc nepomůžeme a to je důvod, proč bychom se měli výrazné podpoře elektromobility z veřejných zdrojů hlasitě bránit.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku

Pavel Vitvar 17.06.2019 18:08
S tou spotřebou elektřiny navíc to nebude tak horké. V tom nejkrajnějším případě kdy 100% osobních automobilů jak s benzínovým tak naftovým pohonem přejde na elektřinu vzroste spotřeba elektřiny v České Republice pouze o deset procent. K 62,2 TWh za rok 2018 by přibylo 5,76 TWh. Je to spočítané z běžné účinnosti spalovacího motoru a statistických čísel o spotřebě benzínu v roce 2018. Spotřebu benzínu a nafty v osobních automobilech jsem uvažoval stejnou. Výraznou výhodou pro energetiky je fakt, že dobíjení probíhá povětšinou v nočních hodinách a lze jej dobře plánovat na rozdíl od ohřevu teplé vody nebo vytápění. Vyrovnají se tím pěkně výkyvy spotřeby v síti. Z pohledu energetika bych byl jednoznačně pro podporu elektromobility.
Filip Černý 17.06.2019 12:53
Vážený pane Novotníku, do textu jsme doplnili, kdo je autorem. V novinách tato informace nechybí, šlo o technologickou chybu na webu, za niž se omlouváme. Upozorňuji na to, že jde o názor (a je tak označen). V článku je uveden i odkaz na polemiku - opačný názor. Vaše výhrady k argumentaci autora můžete směle a konkrétně uvést zde.
Adam Novotník 17.06.2019 12:04
Wow, jak můžete takový článek vůbec publikovat? Celý je zavádějící a vysoce tendenční. A jak by taky ne, když ho napsal předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR (to se v článku však nedočteme)... Celý smysl elektromobility je v tom, že se zároveň s ní přechází na bezemisní zdroje elektrické energie. Takže to co pan Indráček píše jsou nemysly.
Tom? Jurka 17.06.2019 11:24
Zásadně nesouhlasím. Elektromobilita musí růst a Evropa je zásadně pozadu za Čínou i USA. Je pravda, že technologie ještě nejsou dokonalé ale jak jinak je zdokonalit než tím, že se začnou používat? Argument na "prach vytvořený pneumatikami a brzdovými destičkami" je opravdu úsměvný. Výfukové plyny opravdu nemůžete zanedbat a svést ten neskutečný smrad ve městěch na pneumatiky a brzdy - mimochodem u EV se brzdy používají znatelně méně, protože většina energie brzdění se v elektromotoru mění zpátky na energii elektrickou. A co je nesporná výhoda rozšíření EV - po konci životnosti baterie ve vozidle (typicky snížení kapacity o nižší desítky procent po najetí nižších stovek tisíc km) se tato baterie dá dále použít v energetice na akumulaci energie z OZ, což zapříčiní další snížení emisí výroby energie i pro EV. Co se týče akumulátorů, u těch neustále probíhá vylepšování ve všech ohledech. Snižuje se cena, zvyšuje kapacita, používá se méně vzácných kovů. Tesla už vyrábí modely S dojezdem přes 500 km. Do budoucna například plánují změnit proces výroby elektrod, při kterém by se nemusely použít toxické kapaliny, snížila by se náročnost a cena a navíc ještě kapacita baterie o desítky procent. Životnost se taky rapidně zvedá. A jelikož elektroauto nepotřebuje téměř žádnou údržbu, je ve srovnání se spalovacím motorem neúměrně méně nákladné na provoz. Elektromobilita je budoucnost, která ještě dlouho nebude dokonalá, ale začít budovat se musí. Je samozřejmé, že předseda Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček v tom nemá nejmenší zájem.
Petr Minařík 17.06.2019 10:40
Zcela souhlasím. Elektromobilita bez vyřešení věcí jako je kapacita baterek, dobíjení a hlavně cena vozů a neekologičnost výroby elektřiny. Nyní to je jenom o tom, že se ten svinčík co vyrobí auta na ulicích smete přidají se k tomu státy na rozvodu elektřiny a vysype se to u elektrárny.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru