S rostoucím objemem produkovaných dat se dramatickým způsobem zvětšuje jejich vliv uvnitř firem. Vznikají tak nové možnosti jejich zpracování, vyhodnocení a využití v průběhu rozhodování. Dochází ke změnám fungování celých firem a novému nastavení vztahu se zákazníkem, jako v případě digitální transformace.

Stávají se tedy data mozkem firem? Blížíme se do stavu, kdy se data ujmou vedení, a lidská intuice tedy nebude potřeba?

Vhodné nastavení datové analytiky a především její správné využití přináší firmám výsledky. Lze tak analyzovat například chování zákazníků a jejich potenciál, predikovat rizika projektů, provádět prediktivní údržbu, nastavit vhodně dodavatelské řetězce nebo optimalizovat chod výrobních linek. Je ale potřeba si uvědomit, jakou roli v tom hraje intuice.

Lidé se mohou rozhodovat čistě na základě dat (data­-driven rozhodnutí), nebo vzít do úvahy i další faktory, jako je například právě intuice (pak se jedná o data­-informed rozhodnutí).

U data­-driven rozhodnutí tvoří data základní (a v mnoha případech jediný) faktor ovlivňující rozhodovací procesy. Firmy využívající data­-driven rozhodnutí v mnoha případech integrují data do svých firemních kultur a sdílejí data napříč celou organizací.

Související
16. 5.

VŠE o... marketingu e-shopů

názory V Evropě patří Česko mezi země s největším počtem e­-shopů na jednoho obyvatele. Existuje tu přes 40 tisíc aktivních e­-shopů a do budoucna se...

Dokonce po svých zaměstnancích vyžadují, aby všechna rozhodnutí podložili daty a využili tak výsledky v mnoha případech automatizovaných analýz. Často zmiňovanou výhodou je dohledatelnost a prokazatelnost rozhodnutí, která ale vycházejí pouze z dat, a závisí tak na jejich kvalitě a provedených analýzách.

Naopak data­-informed rozhodnutí lze zjednodušeně popsat jako využití dat v průběhu rozhodovacích procesů. Data zde představují pouze jeden z faktorů, na základě kterých vedení firmy činí rozhodnutí.

V takových případech jsou ale zohledňována omezení dat a využívány další zdroje, aby výsledek měl větší přidanou hodnotu. Navíc je do rozhodnutí vtažena intuice.

Optimální je intuici podmínit zkušeností, a to zkušeností z oblasti datových věd, pokročilé analytiky a umělé inteligence s orientací na byznys. Zároveň je vhodné podpořit nastavení firemní kultury a zkušený analytický tým.

Právě proto Fakulta informatiky a statistiky VŠE připravuje absolventy na práci v dynamickém prostředí a ukazuje aktuální možnosti využití datové analytiky v praxi v rámci aktivit s názvem Data & Business. Konkrétně se jedná o Data Festival, semestrální kurz Data Science & Business Intelligence Academy VŠE a především o nový, MBA studijní program s názvem Data & Analytics for Business Management.

Související

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru Odebírat