S rostoucím objemem produkovaných dat se dramatickým způsobem zvětšuje jejich vliv uvnitř firem. Vznikají tak nové možnosti jejich zpracování, vyhodnocení a využití v průběhu rozhodování. Dochází ke změnám fungování celých firem a novému nastavení vztahu se zákazníkem, jako v případě digitální transformace.

Stávají se tedy data mozkem firem? Blížíme se do stavu, kdy se data ujmou vedení, a lidská intuice tedy nebude potřeba?

Vhodné nastavení datové analytiky a především její správné využití přináší firmám výsledky. Lze tak analyzovat například chování zákazníků a jejich potenciál, predikovat rizika projektů, provádět prediktivní údržbu, nastavit vhodně dodavatelské řetězce nebo optimalizovat chod výrobních linek. Je ale potřeba si uvědomit, jakou roli v tom hraje intuice.

Lidé se mohou rozhodovat čistě na základě dat (data­-driven rozhodnutí), nebo vzít do úvahy i další faktory, jako je například právě intuice (pak se jedná o data­-informed rozhodnutí).

U data­-driven rozhodnutí tvoří data základní (a v mnoha případech jediný) faktor ovlivňující rozhodovací procesy. Firmy využívající data­-driven rozhodnutí v mnoha případech integrují data do svých firemních kultur a sdílejí data napříč celou organizací.

Související
16. 5. 2019

VŠE o... marketingu e-shopů

názory V Evropě patří Česko mezi země s největším počtem e­-shopů na jednoho obyvatele. Existuje tu přes 40 tisíc aktivních e­-shopů a do budoucna se...

Dokonce po svých zaměstnancích vyžadují, aby všechna rozhodnutí podložili daty a využili tak výsledky v mnoha případech automatizovaných analýz. Často zmiňovanou výhodou je dohledatelnost a prokazatelnost rozhodnutí, která ale vycházejí pouze z dat, a závisí tak na jejich kvalitě a provedených analýzách.

Naopak data­-informed rozhodnutí lze zjednodušeně popsat jako využití dat v průběhu rozhodovacích procesů. Data zde představují pouze jeden z faktorů, na základě kterých vedení firmy činí rozhodnutí.

V takových případech jsou ale zohledňována omezení dat a využívány další zdroje, aby výsledek měl větší přidanou hodnotu. Navíc je do rozhodnutí vtažena intuice.

Optimální je intuici podmínit zkušeností, a to zkušeností z oblasti datových věd, pokročilé analytiky a umělé inteligence s orientací na byznys. Zároveň je vhodné podpořit nastavení firemní kultury a zkušený analytický tým.

Právě proto Fakulta informatiky a statistiky VŠE připravuje absolventy na práci v dynamickém prostředí a ukazuje aktuální možnosti využití datové analytiky v praxi v rámci aktivit s názvem Data & Business. Konkrétně se jedná o Data Festival, semestrální kurz Data Science & Business Intelligence Academy VŠE a především o nový, MBA studijní program s názvem Data & Analytics for Business Management.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru