EU chce do roku 2023 zdvojnásobit dovoz LNG z USA. "Dosud nebyl plyn z USA konkurenceschopný ani nebyl takový přebytek pro export. Jejich břidlicový plyn se však daří těžit ve velkém množství. Těžba přitom stále roste a její náklady se podařilo snížit na polovinu. Sousední Německo se navíc hlásí k tomu, že postaví přijímací terminály na LNG," uvedl pro ČTK Vladimír Štěpán z poradenské firmy ENAS.

Co přinesl summit EU−USA

V letošních prvních květnových dnech se v Bruselu konal na nejvyšší úrovni energetický summit EU−USA, který můžeme označit za velmi významný. Navázal na dohodu mezi předsedou Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem a americkým prezidentem Donaldem Trumpem z loňského léta. Američané tehdy kritizovali Evropskou unii za nevyváženou obchodní bilanci, za vysoká cla na americké zboží i za fakt, že Evropská unie nedbá o svou energetickou bezpečnost a zůstává závislá na ruských dodávkách plynu a ropy. Juncker slíbil nápravu a setkání v Bruselu hodnotilo uplynulé měsíce z tohoto pohledu.

Energetické fórum poskytlo příležitost americkým a evropským společnostem k bližšímu seznámení se s dalšími opatřeními k řešení obchodních příležitostí s LNG. Jde o vytváření nové infrastruktury, výrobu technických zařízení a nové obchodní modely i finanční nástroje. Proběhla zde také separátní schůzka Miguela Arias Cañeteho, komisaře pro klimatické změny a energetiku, s americkým ministrem energetiky Rickem Perrym, věnovaná obecnějším aspektům vztahů mezi EU a USA v energetickém sektoru.

3 mld. USD

Podle analytiků mohlo být znečištěno asi 30 milionů barelů ruské ropy. Škoda na ropě se odhaduje asi na tři miliardy dolarů, škoda na prestiži ruských dodávek je nevyčíslitelná.

Komisař Cañete po tomto setkání řekl: "Energetická bezpečnost je jedním z klíčových úspěchů naší trans­atlantické spolupráce a má velký společný význam. Proto je další prohloubení spolupráce v oblasti energetiky naším společným cílem. Zemní plyn zůstane v blízké budoucnosti nadále důležitou součástí energetického mixu EU, neboť bude směřovat k čistým zdrojům energie. Vzhledem k naší silné závislosti na dovozu může americký LNG, pokud je cenově konkurenceschopný, hrát rostoucí, strategickou úlohu v dodávkách plynu do EU."

Ministr energetiky Rick Perry prohlásil: "Rozhovory navázaly na společné prohlášení prezidenta Trumpa a předsedy Junckera o posílení strategického partnerství v oblasti energetiky. Jsme sjednoceni historií transatlantické spolupráce v dobrých i špatných časech a společně prosazujeme naše dědictví svobody. Síla tohoto vztahu je zvláště patrná v energetickém sektoru."

Dovoz LNG by měl prudce vzrůst

Zvýšený dovoz LNG z USA může přispět k cíli, který si EU vytkla, tedy k diverzifikaci dodávek energie. Konkurenční, likvidní a stabilní trh s plynem v EU je po USA druhým největším plynárenským trhem na světě.

Očekává se, že dovoz plynu do EU v následujících letech vzroste, zatímco poptávka by měla zůstat na srovnatelné úrovni, neboť plyn byl v úsilí EU o dekarbonizaci hospodářství identifikován jako důležité přechodné palivo.

EU má dobře rozvinuté kapacity pro dovoz zkapalněného zemního plynu se současnou rezervou kolem 150 miliard m3. Současně bude vzhledem ke strategickému významu pro diverzifikaci a bezpečnost dodávek energie stávající kapacita rozšířena a budou vybudovány i kapacity nové.

Dovoz LNG z USA by měl do roku 2023 stoupnout nejméně na osm miliard kubických metrů ročně, když letos v březnu dosáhl zatím nejvyšší úrovně v objemu 1,4 miliardy kubických metrů. Toto navýšení bylo součástí dohody mezi předsedou EK Jeanem-Claudem Junckerem a americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Poté se obě strany dohodly na snížení obchodních překážek. Na základě dohody mohla EU prozatím odvrátit vyšší tarify USA na automobily vyrobené v Evropě.

Z hlediska celkové spotřeby plynu v EU ve výši přibližně 480 miliard kubických metrů ročně je však podíl USA stále malý. Pouze 13,4 procenta zkapalněného zemního plynu dováženého do EU pochází z USA. Samotný LNG představuje méně než polovinu spotřeby.

Americký ministr energetiky Rick Perry proto na sum­mitu opět ostře kritizoval nový plynovod Nord Stream 2 z Ruska do Německa, který zvyšuje závislost Evropy na ruském plynu. Ministr Perry však ocenil rozhodnutí německé vlády dovážet více zkapalněného zemního plynu z USA a finančně podporovat dva nové přijímací terminály v Německu.

Cena je jen jedno kritérium

Americký ministr Perry v Bruselu připustil, že zkapalněný plyn je kvůli vyšším přepravním nákladům dražší než plyn z Ruska. Podle jeho názoru se však nemůže vždy jednat jen o ceně, a musí být brána v potaz také spolehlivost dodávek.

"Jestli vám záleží jen na tom, jak levná je nabídka, pravděpodobně nebudete kupovat BMW, Mercedes-Benz nebo některé z krásných vozů z Evropské unie," řekl Perry. "Možná si koupíte levnější auto jinde, ale to nemusí být spolehlivé." Stejné je to s ruským plynem.

Za pravdu mu dala nedávná kalamita ropovodu Družba. Ruská ropa proudící do Evropy byla v druhé polovině dubna znečištěna vysokou hladinou organických chloridů. Podle analytiků mohlo být znečištěno asi 30 milionů barelů ropy. Škoda na ropě se odhaduje asi na tři miliardy dolarů, škoda na prestiži ruských dodávek je nevyčíslitelná.

Zkapalněný plyn byl dlouho považován za nekonkurenční a příliš drahý, protože musí být zkapalněn pro přepravu na velké vzdálenosti. Výhodou dovozu zkapalněného zemního plynu však je fakt, že závislost na jednotlivých zdrojích nabídky klesá a konkurence na trhu s plynem pravděpodobně celkově sníží ceny.

Ochránci životního prostředí však mají velké obavy. Kritizují tzv. metodu frackingu, která se používá pro extrakci plynu v USA. Při štěpení se plyn nebo olej získává z horninových vrstev pomocí tlaku a chemikálií, což představuje hrozbu pro životní prostředí. Kritika je také praktikována při zkapalňování silným chlazením, protože to podle ekologů stojí až 25 % energetického obsahu plynu.

Zprávy z USA však hovoří o tom, že ani soudní snahy zastavit těžbu břidlicového plynu nebyly úspěšné.

Podle odhadů spotřeba LNG poroste. Předpokládá se, že v roce 2040 bude celosvětově v provozu šest tisíc velkých lodí poháněných palivem LNG. Náhrada těžkých topných olejů zkapalněným zemním plynem by mohla vést k významnému snížení emisí a dalšímu zlepšení životního prostředí.