Společnost Neolix z čínského Čchang-čou zahájila jako první na světě masovou výrobu samořízených dodávkových vozů. Agilní start-up otestoval více než 100 aut speciální konstrukce bez řidiče v uzavřených oblastech, jako jsou například kampusy. Nyní jeho vozidla jezdí v nové hospodářské zóně ­Siung-an zhruba 100 kilometrů jihozápadně od Pekingu nebo v některých oblastech hlavního města i v Čchang-čou.

Samohyby jsou cenově srovnatelné s běžným autem, stojí zhruba 30 tisíc dolarů (asi 693 tisíc korun).

Počáteční roční kapacita výroby je více než 30 tisíc vozů. Mezi zákazníky patří čínské firmy JD.com a Huawei Technologies. V prvních dvanácti měsících firma hodlá dodat zhruba tisíc dodávek se samočinným řízením.

Miliardář a spoluzakladatel internetového obchodu Alibaba Jack Ma odhaduje, že do deseti let se v Číně denně realizuje jedna miliarda doručení.

V případě růstu prodeje plánuje Neolix zřízení závodu v zahraničí. Nyní jedná s potenciálními zákazníky v dalších zemích, včetně Švýcarska, Japonska a USA. Dalším cílem je do pěti let prodávat ročně 100 tisíc vozů.

"Automobily bez řidiče změní svět, stejně jako ho změnil přechod z kočáru k automobilu," prohlásil zakladatel Neolixu Jü En-jüan. Pětačtyřicetiletý podnikatel si už zřídil kancelář v Pekingu. "Hledal jsem něco, zač stojí za to bojovat z plných sil. A to je přesně to, co právě dělám," citovala jej agentura Bloomberg. Ta produkt jeho firmy v angličtině nazývá robo-vanem.

Technologii samořízených vozů pro nákladní přepravu testují i v USA. Společnost Nuro začala v Arizoně nabízet doručování potravin bez řidiče či obsluhy. Služba je efektivnější, neboť robot nepobírá plat a má na kontě méně nehod než člověk.

Člověk může být zatím přítomen, aby přijal balík, alternativně však vozidlo zásilku nechá na dohodnutém přístupném místě, jako je například uzamykatelná přihrádka přístupná ze země. Jedním z řešení, jež navrhuje automobilka Ford Motor, je malý robot na dvou nohách, který může přinést zásilku z vozidla ke dveřím.

Nuro spolupracuje s maloobchodní firmou Kroger a nabízí dodávky nákupů v arizonském městě Scottsdale. Také poštu mezi Phoe­nixem a Dallasem převážejí velké samořízené nákladní vozy. A další čínský start-up TuSimple v tomto měsíci oznámil, že americká poštovní služba USPS použije jeho automatizované dopravní vozy pro dopravu zásilek.

Samořízená auta s cestujícími stále čelí významným regulačním překážkám, v případě vozů pro doručování zásilek je to však jednodušší. Zkušenosti Neolixu, Nura a dalších producentů, stejně jako jejich technologie by ovšem mohly přispět i k postupnému zavádění autonomních vozidel pro přepravu lidí. Jü En-jüan tvrdí, že v Neolixu jsou na jejich zavádění připraveni.

Související