V Brně lidé vyrazili do práce autobusem, který poháněla špinavá voda. Konkrétně kaly z čistírny odpadních vod přeměněné na bioplyn. Bylo to vůbec poprvé v Česku, kdy se takto získaná energie využila k pohonu městské hromadné dopravy. Autobus brněnského dopravního podniku jezdil dva měsíce v pilotním provozu na konci loňského roku.

"S tankováním ani s provozem autobusu na bioCNG nebyl žádný problém," říká Petr Novotný z Institutu cirkulární ekonomiky, který na projektu spolupracoval. Čistě na bioCNG, tedy stlačený zemní plyn, získané z kalů odpadních vod ujel autobus téměř 5000 kilometrů a spotřeboval 1600 kilogramů metanu. Škodlivých emisí uvolnil výrazně méně, než kdyby jezdil na klasická paliva, jako je nafta nebo benzin, a také o desítky procent méně, než kdyby jej pohánělo LPG (zkapalněný ropný plyn).

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.