Situace ve využívání vodíku v dopravě je obdobná, jako tomu bylo ještě nedávno u elektromobility. Musí existovat funkční síť vodíkových plnicích stanic a zároveň dostupná vozidla na vodík. Jedno bez druhého nemůže fungovat. To ale nevznikne samo sebou, vodíková mobilita je investičně až příliš náročná. Dokud stát nezačne aktivně podporovat výstavbu infrastruktury a zároveň nákup zatím velmi drahých vodíkových aut, vodíkové mobility se ještě dlouho nedočkáme.

Pokud se stát rozhodne, že je vodíková mobilita směrem, kterým se má smysl vydat, bude v prvním kroku nezbytné nastavit udržitelnou koncepci rozvoje této technologie a nastartovat ji jasně definovanými formami podpory. Dále je třeba přesvědčit o výhodnosti využití vodíkových autobusů i provozovatele veřejné hromadné dopravy a v neposlední řadě motivovat zájemce z řad občanů k nákupu vodíkových automobilů.

Motivaci mohou podpořit i některé menší legislativní úpravy, které se nyní postupně zavádějí pro elektromobily. Například odpuštění silniční daně, volný vjezd do měst, která regulují používání "nečistých" vozidel, parkování vodíkových aut na vyhrazených místech či v podzemních garážích.

200 milionů korun

Do roku 2025 by mělo v ČR vzniknout šest až dvanáct vodíkových čerpacích stanic, na jejichž rozvoj je jen do roku 2020 v rámci operačního programu Doprava připraveno přibližně 200 milionů korun.

Hydrogen Days s perspektivou

Na tom, že bezemisní a přitom dobře fungující veřejnou dopravu může zajistit také vodík, se shodli odborníci na nedávném desátém ročníku mezinárodní konference Hydrogen Days 2019 v Praze.

Výhody využívání vodíku jsou důvodem, proč již dnes jezdí více než pět set vodíkových vozidel hromadné dopravy v Londýně, Hamburku, Miláně, Oslu a dalších městech. Vedle aut a autobusů se vodíkový pohon testuje nebo vyvíjí i u tramvají, vlaků, malých lodí nebo trajektů.

Do roku 2025 by mělo také v ČR vzniknout šest až dvanáct vodíkových čerpacích stanic, na jejichž rozvoj je jen do roku 2020 v rámci operačního programu Doprava připraveno přibližně 200 milionů korun. Odpovídá to cílům Národního akčního plánu čisté mobility, abychom naplnili směrnici o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, která navazuje na cíle EU při snižování emisí CO2 v dopravě. Na první vodíkové automobily na českém trhu se ještě čeká, i když signály, že to už bude, jsou silné.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.