V posledních letech Česko zasáhla doslova horečka korporátních dluhopisů. Jak se ovšem mohli investoři přesvědčit například na dluhopisech e-shopu s módou Zoot, s korporátními dluhopisy je vždy spjato nezanedbatelné kreditní riziko. Jak poznat potenciálně vysoce rizikový korporátní dluhopis, u kterého hrozí, že společnost nedostojí řádně a včas svým závazkům zaplatit úroky a při splatnosti také jistinu? V našich kreditních analýzách sledujeme vývoj celé palety indikátorů, nejvíce se nicméně zaměřujeme na cash flow, tedy peněžní toky, a zadluženost.

Smrtící koktejl je představován společností s konzistentně, po několik let v řadě, záporným provozním cash flow (před změnami pracovního kapitálu). Jelikož akcionáři obvykle nemají zájem navyšovat vlastní kapitál, taková společnost musí své kapitálové investice financovat novým dluhem. Pokud společnost zároveň není v růstové fázi, kdy by jí průběžně rostly tržby a provozní zisk EBITDA, dochází k postupnému růstu klíčového ukazatele zadluženosti, poměru čistého dluhu a provozního zisku EBITDA (angl. net debt / EBITDA). Za kritickou hranici tohoto veledůležitého ukazatele se přitom obvykle považuje hodnota 5.

Pokud pokračuje trend záporného provozního cash flow, resp. "pálení" hotovosti, a zadluženost se postupně přehoupne přes pětinásobek, společnost se postupně může dostat až do situace, kdy jí už věřitelé další dluhový kapitál neposkytnou, čímž se ocitne až v platební neschopnosti. Pozor tedy na emitenty se záporným cash flow.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru