Auta před sto lety navrhovali konstruktéři a později karosáři. I když nešlo o samostatný obor, estetické cítění jim chybět samozřejmě nesmělo," říká Michal Velebný, šéf restaurátorské dílny ve Škodě Muzeum.

Samostatné studium automobilového designu ale nevzniklo ani za první republiky, natož v období socialismu. Designéry aut se v té době stávali především malíři a sochaři, později také průmysloví designéři. Mezi ty nejvýznamnější patřil například Otakar Diblík, autor podoby dnes legendárního autobusu Škoda 706 RTO nebo Zetoru Crystal. Výjimkou byla karosárna Sodomka, která tvořila vozy na zakázku a jejíž sláva přesáhla československé hranice − Josef Sodomka navrhl několik karoserií i pro britskou královskou rodinu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.