Auta před sto lety navrhovali konstruktéři a později karosáři. I když nešlo o samostatný obor, estetické cítění jim chybět samozřejmě nesmělo," říká Michal Velebný, šéf restaurátorské dílny ve Škodě Muzeum.

Samostatné studium automobilového designu ale nevzniklo ani za první republiky, natož v období socialismu. Designéry aut se v té době stávali především malíři a sochaři, později také průmysloví designéři. Mezi ty nejvýznamnější patřil například Otakar Diblík, autor podoby dnes legendárního autobusu Škoda 706 RTO nebo Zetoru Crystal. Výjimkou byla karosárna Sodomka, která tvořila vozy na zakázku a jejíž sláva přesáhla československé hranice − Josef Sodomka navrhl několik karoserií i pro britskou královskou rodinu.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Která jména patří mezi špičky domácího autodesignu a jakou má tento obor u nás tradici?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se