Uměleckohistorické muzeum ve Vídni lze poznat snadno, i když má dvojče. Neorenesanční stavba se zrcadlí v architektonicky totožném paláci Přírodovědného muzea, jež stojí na protější straně náměstí Marie Terezie. Za uměním se ale chodí do té z budov, na kterou svou paží ukazuje císařovna, jejíž honosná socha kraluje náměstí.

Aktuálním poznávacím znamením je také nepřehlédnutelně barevný plakát zvoucí na výstavu amerického malíře Marka Rothka.

Je to trochu překvapivé místo pro první rakouskou retrospektivu proslulého expresionisty, který žil v letech 1903 až 1970. Honosný interiér se sloupy, ohromujícím mramorovým schodištěm a mnoha císařskými insigniemi připomíná, že muzeum bylo určeno k uchovávání nejvýznamnějších vladařských sbírek. Ty zahrnují egyptské umění faraonského věku, starořecké památky i díla nizozemských autorů či středoevropské baroko.

Přesto se sem americký modernista docela hodí. Rothko většinu života studoval staré umění a mistry Michelangelem, Rembrandtem nebo Vermeerem se nechal inspirovat k vlastním parafrázím. A tak když návštěvníka v prvním sále rothkovské výstavy zaujme Portrét Mary, ženy stojící v modrých šatech u okna, může si ověřit své "podezření": Rothko obraz namaloval z fascinace věhlasným Vermeerovým dílem Sláva malířství, na které se divák může skočit kouknout do nedaleké místnosti číslo 24.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Čím se Mark Rothko inspiroval ve Florencii?
  • V čem je vídeňská výstava dokonalá a co se naopak nepovedlo?
  • A čím byl život Marka Rothka až hollywoodský?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se