V Evropě patří Česko mezi země s největším počtem e­-shopů na jednoho obyvatele. Existuje tu přes 40 tisíc aktivních e­-shopů a do budoucna se očekává jejich další nárůst. Zatímco založit internetový obchod je dnes relativně jednoduché (je možné využít řešení formou měsíčního pronájmu, open source aplikace či si nechat e­-shop naprogramovat na míru), získání zákazníků v obrovské konkurenci již tak snadné není. Jedním z kanálů, které mohou internetoví podnikatelé využít k propagaci svých produktů, je takzvaný affiliate marketing.

Ve své podstatě jde o provizní model prodeje produktů nebo služeb probíhající v prostředí internetu. Zatímco v reálném světě dostává obchodní zástupce firmy předem určenou odměnu z prodaného zboží, na internetu tuto odměnu dostává tvůrce obsahu, který lidé rádi čtou nebo sledují a který může danému e­-shopu přivést zákazníky. Z pohledu řízení finančních toků je to pro e­-shop velice výhodné. Svým partnerům provizi vyplatí až ve chvíli, kdy zákazník nakoupí a e­-shop od něj obdrží platbu.

Affiliate program ale není pro kaž­dého a majitelé e­-shopů by měli zvážit jeho nákladovost, a to jak finanční, tak i časovou. E­-shop, který jej chce využívat, si bude muset pořídit technickou platformu. Ta bude zajišťovat správné přiřazování provizí jednotlivým partnerům. Může také vstoupit do některé z affiliate sítí, které poskytnou jak technické řešení, tak často i faktickou správu programu. Právě ta bývá pro provozovatele e­-shopů velmi problematická. Bohužel program nestačí jen spustit a čekat, až partneři přijdou a začnou produkty propagovat. Úspěšné affiliate programy strategicky pracují na získávání partnerů i na jejich průběžné motivaci.

Partnerem může být třeba bloger tvořící zajímavý obsah, youtuber či provozovatel tematicky zaměřeného diskusního fóra. Získat je bývá pro e-shopy největší výzvou. Značnou roli hraje výše odměny, která se napříč obory může výrazně lišit podle toho, jakou má e­-shop na svých produktech marži, a samozřejmě i známost značky a její pověst. Kvalitní tvůrci obsahu si zpravidla pečlivě vybírají, jaké produkty či značky budou doporučovat. Závisí na tom jejich vlastní reputace.

Aby měl potenciální partner zájem se do programu a následné propagace vůbec zapojit, bývá poskytován vstupní bonus za registraci v řádu několika stokorun. Pro dlouhodobější motivaci a udržení partnera pak lze využít vhodně zvolenou výši provize, pozvánky pro vybrané partnery k recenzím nových produktů, pravidelné soutěže o nejvýkonnějšího partnera, nebo pro ty nejlepší partnery dokonce zřídit VIP podmínky.

S tím, jak roste členská základna affiliate programu, přibývá také administrativní náročnost. S partnery je třeba pravidelně komunikovat, informovat je o nových produktech či změnách a starat se o fakturaci jejich provizí. E­-shopy by se proto měly řídit Paretovým pravidlem 80/20 a svou pozornost zaměřit právě na 20 procent nejlepších partnerů ve svém programu.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru