O úspěchu českých stran v evropských volbách může rozhodnout kvalita čokolády nebo rybích prstů. Téma takzvané dvojí kvality potravin, kdy lze v různých státech Evropy v obchodech narazit na tentýž výrobek v různé kvalitě, se stalo podle politologů klíčovým pro květnové volby do Evropského parlamentu.

"Jde o univerzální téma. Asi nikdo, bez ohledu na politické preference, nechce jíst horší potraviny než v jiných zemích. Toto téma pomůže ve volbách stranám, které s ním budou veřejně nejvíce spojovány," popisuje politolog Miloš Gregor z Masarykovy univerzity.

Na dvojí kvalitu potravin si v posledním průzkumu CVVM v otázce "co je pro vás ve volbách nejdůležitější" vzpomněla plná čtyři procenta respondentů. Z jiného průzkumu CVVM ovšem vyplynulo, že většina lidí souhlasí s tím, že je Česko příliš omezováno evropskými zákony, že má EU příliš velký vliv na politiku a rozhodování v ČR. Pokud se teď politici předhánějí, kdo sjednotí kvalitu potravin v Evropě, potom se vlastně předhánějí v tom, kdo zajistí, že Brusel bude hlídat všechny stejně. Kdyby Brusel sám o sobě přišel s tím, že je potřeba jakékoli zboží zglajchšaltovat, Česko by bylo první, kdo by s tím zásadně a nekompromisně nesouhlasil.

Podle politologa a předsedy Institutu politického marketingu Karla Komínka téma dvojí kvality potravin může zafungovat na levicové voliče ČSSD či komunistů a také u ANO, které už dříve přebralo část voličů sociální demokracie. Ve čtvrtek zveřejněný průzkum společnosti Median navíc ukazuje, že úspěch ANO, ČSSD i KSČM v evropských volbách může být závislý na volební účasti. S jejím nárůstem rostou podle průzkumu i šance na vyšší výsledek těchto stran.

S tématem dvojí kvality potravin je zatím nejviditelnější v rámci předvolební kampaně ANO. Přebralo jej sociálním demokratům, kteří se mu věnují dlouhodobě. Předseda vlády a hnutí Andrej Babiš o tématu dlouze mluvil minulý týden při startu kampaně ANO k evropským volbám. "Rybí prsty jsou plné vody. Proč nemáme stejnou kvalitu jako v Německu?" zlobil se Babiš při startu kampaně, na niž přišel s červenou kšiltovkou s nápisem Silné Česko. Tento týden v pondělí se sešel se zástupci obchodních řetězců a tématem se zabývala i vláda.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru