O úspěchu českých stran v evropských volbách může rozhodnout kvalita čokolády nebo rybích prstů. Téma takzvané dvojí kvality potravin, kdy lze v různých státech Evropy v obchodech narazit na tentýž výrobek v různé kvalitě, se stalo podle politologů klíčovým pro květnové volby do Evropského parlamentu.

"Jde o univerzální téma. Asi nikdo, bez ohledu na politické preference, nechce jíst horší potraviny než v jiných zemích. Toto téma pomůže ve volbách stranám, které s ním budou veřejně nejvíce spojovány," popisuje politolog Miloš Gregor z Masarykovy univerzity.

Na dvojí kvalitu potravin si v posledním průzkumu CVVM v otázce "co je pro vás ve volbách nejdůležitější" vzpomněla plná čtyři procenta respondentů. Z jiného průzkumu CVVM ovšem vyplynulo, že většina lidí souhlasí s tím, že je Česko příliš omezováno evropskými zákony, že má EU příliš velký vliv na politiku a rozhodování v ČR. Pokud se teď politici předhánějí, kdo sjednotí kvalitu potravin v Evropě, potom se vlastně předhánějí v tom, kdo zajistí, že Brusel bude hlídat všechny stejně. Kdyby Brusel sám o sobě přišel s tím, že je potřeba jakékoli zboží zglajchšaltovat, Česko by bylo první, kdo by s tím zásadně a nekompromisně nesouhlasil.

Podle politologa a předsedy Institutu politického marketingu Karla Komínka téma dvojí kvality potravin může zafungovat na levicové voliče ČSSD či komunistů a také u ANO, které už dříve přebralo část voličů sociální demokracie. Ve čtvrtek zveřejněný průzkum společnosti Median navíc ukazuje, že úspěch ANO, ČSSD i KSČM v evropských volbách může být závislý na volební účasti. S jejím nárůstem rostou podle průzkumu i šance na vyšší výsledek těchto stran.

S tématem dvojí kvality potravin je zatím nejviditelnější v rámci předvolební kampaně ANO. Přebralo jej sociálním demokratům, kteří se mu věnují dlouhodobě. Předseda vlády a hnutí Andrej Babiš o tématu dlouze mluvil minulý týden při startu kampaně ANO k evropským volbám. "Rybí prsty jsou plné vody. Proč nemáme stejnou kvalitu jako v Německu?" zlobil se Babiš při startu kampaně, na niž přišel s červenou kšiltovkou s nápisem Silné Česko. Tento týden v pondělí se sešel se zástupci obchodních řetězců a tématem se zabývala i vláda.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru