Před čtyřmi lety chtěl Josef Dvořáček splnit synovi velký sen − jít na zápas fotbalového klubu FC Barcelona. Na poslední chvíli jim ale cestu do katalánské metropole zkřížily jiné plány a Dvořáček musel letenky stornovat. V tu dobu ještě nevěděl, že si tím zachránil život. Letadlo, kterým se měli vracet z Barcelony, pilot úmyslně navedl do skal a havárii nikdo nepřežil.

Teď stojí ředitel výrobce čajů a koření Sonnentor v jedné ze zasedaček a vypráví publiku workshopu o firemní kultuře, jak mu tahle zkušenost změnila život. "Mnohem více si teď uvědomuji, že každý den je dar," říká svérázný manažer. Na sobě má mikinu s logem firmy − rozesmátým sluncem − a na tváři podobný úsměv. Málokdo z přítomných si ho dokáže představit jako kluka, jehož mladický životní sen byl balit hezké holky a pořídit si drahé auto.

"Byly doby, kdy jsem jezdil jaguarem. Zpětně mi to přijde pošetilé. Teď mám z celé firmy to nejmenší auto a jsem spokojený, protože je to elektromobil, a těší mě, že nedělám emise. Měl jsem štěstí, že vždy když jsem se začal vznášet moc vysoko, objevil se někdo, kdo mě vrátil na zem a inspiroval mě svými hodnotami. Jedním z těchto lidí byl i zakladatel rakouského Sonnentoru Johannes Gutmann, který mě uchvátil lidskostí a skromností," líčí Dvořáček.

Česká společnost je dceřinou firmou té rakouské, má ale poměrně velkou autonomii. V Čejkovicích na jižní Moravě ji spolu s Johannesem Gutmannem založil Tomáš Mitáček v roce 1992. Josef Dvořáček od něj vedení firmy převzal v roce 2009. "Pro naši firemní kulturu je důležité, že předání proběhlo bez problémů. Někdy se stává, že je zakladatel jako žába na prameni a brání dalšímu růstu, nebo kde naopak nové vedení zbořilo vše, co jeho předchůdci vybudovali. To se nám naštěstí nestalo," líčí Dvořáček.

Právě lídři jsou podle něj pro vytváření příjemné atmosféry ve firmách klíčoví. "V řadě podniků chybí otevřenost. Informace se schovávají pod pokličkou a k ředitelům se chodí přes troje dveře. Šéfové by neměli být namyšlení a poměřovat si ega a obraty, ale chovat se jako obyčejní lidé," říká Dvořáček.

Během prohlídky firmy si tyká se všemi ze 150 zaměstnanců. Každého na chvíli zastaví a vypráví nám jeho příběh. "Tohle je Jožka, těžko říct, jestli je lepší bylinkář, či vinař. Na vánoční večírek vždy přinese každý zaměstnanec víno a Jožka řídí degustaci. A tohle je zase Markéta. Začínala balením čajů a vypracovala se až na zpracování objednávek. Mám nesmírnou radost, že se u nás lidé mohou takto posouvat. A tady Marek byl v týmu strojníků, který vymyslel, jak balit do čajových sáčků pravé ovoce. Dnes tyto poznatky využívají i výrobci strojů."

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru