Modernizace a opravy vrtulníků za stovky milionů má na starosti jeden z mála českých státních podniků LOM Praha. Do leteckého průmyslu jde z českého rozpočtu stále více peněz, zejména kvůli závazku dávat dvě procenta HDP do společného rozpočtu NATO.

"Je skvělé, že se můžeme podílet na modernizaci armád a zkusit si příležitosti, které by jinde nebyly možné," říká Jan Kalita, vedoucí střediska modernizací a modifikací LOM Praha.

V podniku, jehož historie sahá až do roku 1905, zodpovídá za technickou část jednotlivých projektů a za realizační fázi. "Když můžete přenést návrh z obrazovky počítače do praxe a vytvořit z něj funkční vrtulník, je to báječný pocit," popisuje inženýr Kalita.

Proč jste se začal věnovat zrovna vrtulníkům?

Vždycky jsem chtěl pracovat s letadly. Jako malý jsem skákal s prostěradlem a hrál jsem si na letce. Po střední škole jsem se rozhodoval, jestli půjdu na Vojenskou akademii do Brna, nebo zda si vyberu konstruktérství. Zvažoval jsem být pilotem, ale nakonec jsem si zvolil právě konstruktérství, které je mi bližší.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • K čemu se nejvíce využívají vrtulníky, které v LOM Praha modernizují?
  • Mají mladí lidé o práci v letectví zájem?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se