Kolikrát jste za poslední, řekněme, měsíc použili termín devadesátá léta? Předpokládám, že párkrát ano. A kolikrát jste použili slovo nultá či desátá léta? Vsadím se, že o mnohem méně. Jak to? To se nic nedělo?

Důvodem může být, že na tato období nemáme pořádný název. Můžeme to sice nějak poměrně neohrabaně popsat, třeba přelom tisíciletí nebo mileniální desetiletí, ale toto desetiletí nemá žádné zajeté jméno. Osmdesátá léta ano, sedmdesátá též − to si každý něco představí, každé to období má svou "barvu" a náladu. Dvacátá léta, třicátá léta atd. Jen počátek století, první dvě dekády jako by chyběly. Nijak se nejmenují. A tak o nich skoro nemluvíme. Rozhodně ne tak často jako o devadesátkách. Proč? Protože zkrátka pro ně nemáme šikovné, rychlé, všeobecně používané jazykové označení. Nultá a desátá léta jako by chyběla.

Upozorňuji, že trvání "nultých" let je stejně dlouhé jako let devadesátých: deset let. A nebyla to zrovna doba, kdy by se nic nedělo, naopak. V roce 2000 všichni čekali, že zkolabují počítačové systémy včetně semaforů. Tisíciletí nás ve stejném roce uvítalo kolosálním splasknutím dot-com bubliny. V roce 2001 proběhl útok na Dvojčata a Pentagon a následné války. V roce 2004 vstoupily postkomunistické země do EU. V roce 2007 začal credit crunch, který provázel celou západní civilizaci hezkou řádku let, plných velice originálních překvapení. Zkrátka nebylo to žádné "uneventful" období (to se zase na oplátku zrovna do češtiny špatně překládá, protože na to nemáme žádný zažitý termín).

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru Odebírat