Tři světové premiéry nabídne letošní ročník festivalu Pražské jaro. Pro komorní orchestr, magický nástroj theremin nebo saxofonové kvarteto své novinky napsali Šimon Voseček, Jakub Rataj a Jana Vöröšová.

Novinka Hypnos jednačtyřicetiletého Vosečka, který se označuje za rakouského skladatele s českými kořeny, se prý odehrává mezi snem a noční můrou, ve stavu, kdy člověk neovládá svou mysl.

Kompozici, kterou 19. května v Rudolfinu uvede orchestr PKF − Prague Philharmonia, Voseček označuje jako "v podstatě romantickou". Používá sice i skladatelské a hráčské techniky patřící do 20. století a současnosti, zároveň ale vyzývá orchestr k frázování jako před rokem 1945 − tolik mu záleží na osobním vkladu hudebníků, kteří skladbu budou hrát.

Sponzor

Skladby Jakuba Rataje, Jany Vöröšové a Šimona Vosečka vznikly na objednávku festivalu Pražské jaro s finanční podporou nadace Ernst von Siemens Musikstiftung.

Skladbu s podtitulem Mezihry noci charakterizují dvojice dechových nástrojů, které střídají unisona a společnou hru v rytmicky nesourodých figurách. Ty je takřka nemožné trefit matematicky přesně, ale sám Voseček říká, že na přesnosti netrvá. Není potřeba mít veškerou hudbu dokonale pod kontrolou − stejně jako to nelze udělat se sny.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se