Facebook zaznamenal pokles čistého zisku v prvním čtvrtletí čistý o 51 procent na 2,43 miliardy USD (56,1 miliardy korun). Důvodem byly mimořádné rezervy na možnou pokutu, která firmě hrozí od americké Federální komise pro obchod (FTC) kvůli ochraně soukromí. Příjmy však vzrostly o více než čtvrtinu díky zájmu o reklamu a zvýšil se i počet uživatelů, uvedla firma v prohlášení.

Zisk na akcii činil 85 centů, bez mimořádných položek však dosáhl až 1,89 dolaru na akcii. Analytici čekali zisk 1,62 dolaru na akcii. Příjmy stouply o 26 procent na 15,08 miliardy USD a překonaly očekávání. Příjmy z reklamy stouply o 26 procent na 14,9 miliardy USD.

Počet aktivních měsíčních uživatelů stoupl meziročně o osm procent na 2,38 miliard. Firma odhadla, že Facebook, Instagram, WhatsApp nebo Messenger nyní denně využívá v průměru více než 2,1 miliard lidí.

Náklady Facebooku ve čtvrtletí stouply o 80,5 procenta na 11,76 miliardy USD. Firma výrazně zvýšila výdaje, aby zlepšila obsah a bezpečnost na svých platformách.

FTC zkoumá, zda Facebook porušil dohodu o ochraně soukromí uživatelů z roku 2011. Žádná zjištění však zatím nezveřejnila. Facebook v souvislosti s tím přesunul do rezerv na případnou pokutu tři miliardy USD.

Akcie firmy od počátku letošního roku stouply o téměř 40 procent. Na zveřejněné výsledky reagovaly akcie po oficiálním uzavření obchodů na burze dalším růstem, napsaly agentury AP a Reuters.

Twitter zvýšil zisk i tržby

Provozovatel sociální sítě Twitter v prvním čtvrtletí zvýšil čistý čtvrtletní zisk na 191 milionů dolarů (4,4 miliardy korun) z 61 milionů před rokem. Počet měsíčních aktivních uživatelů se pak v porovnání s předchozími třemi měsíci překvapivě zvýšil o devět milionů na 330 milionů, uvedla firma. Analytici v anketě společnosti Refinitiv odhadovali, že společnost naopak o 2,2 milionu uživatelů přijde a vykáže jich jen 318,8 milionu.

Twitter se snaží zkvalitnit služby a vymazává tisíce spamů a podezřelých účtů. Rozhodl se také, že v následujícím čtvrtletí přestane počty měsíčních aktivních uživatelů zveřejňovat. Oznamovat bude jen počty každodenních uživatelů, kteří denně dostávají reklamu, a dají se tedy zpeněžit. Jejich objem narostl v období od ledna do března meziročně o 12 procent na 134 milionů.

Tržby firmy se v prvním kvartálu zvýšily o 18 procent na 787 milionů dolarů. Analytici odhadovali, že se tržby vyšplhají jen na 776,1 milionu. Tržby povzbudily především příjmy z reklamy, které činily 679 milionů dolarů.

Twitter ale investory zklamal odhadem hospodářských výsledků na aktuální čtvrtletí. Podle firmy se tržby budou pohybovat mezi 770 a 830 miliony dolarů. Analytici v anketě společnosti Refinitiv odhadují tržby ve výši 819,5 milionu dolarů.

Snapchat snížil ztrátu

Firmě Snap, provozovateli aplikace Snapchat, vzrostl v letošním prvním čtvrtletí poprvé za tři kvartály počet uživatelů. Údaj ostře sledovaný investory a zadavateli reklamy vzrostl o čtyři miliony na 190 milionů a překonal očekávání. Technologická firma provozující fotografickou aplikaci navíc snížila svou ztrátu o 20 procent na 310 milionů dolarů (sedm miliard korun), vyplývá z jejího sdělení, z něhož cituje agentura DPA.

Díky prudkému nárůstu příjmů z reklamy stouply tržby Snapu téměř o 40 procent na 320 milionů dolarů. Analytici v průměru očekávali tržby jen ve výši 306,6 milionu dolarů.

Podle odhadu analytiků společnosti Refinitiv se měl počet uživatelů zvýšit jen na 187,2 milionu. Stále ovšem zůstává pod 191 miliony, kam se vyšplhal loni, připomněla agentura Reuters. Snap také nezveřejnil odhad budoucího růstu počtu uživatelů a varoval, že jich ve druhém čtvrtletí obvykle přibývá méně než v prvním kvartálu.

Firemní akcie přidaly ihned po zveřejnění hospodářských výsledků 12 procent, posléze ale většinu svých zisků smazaly. Od začátku letošního roku nicméně svou hodnotu více než zdvojnásobily.