Před 50 lety se se vzduchem seznamovaly hned dva československé letouny, které měly na náš průmysl větší vliv než jakýkoliv jiný typ. Přes časovou propast, jež nás od jejich prvních letů, natož od zadání a začátku konstrukčních prací, dělí, na ně tuzemští výrobci dál sázejí. Jak lehký cvičný proudový stroj L-39 (první vzlet na konci roku 1968), tak dvoumotorový dopravní letoun L 410 Turbolet, který se ze startovní dráhy poprvé odlepil právě před půlstoletím, se tak právem řadí mezi legendy. Jiné a novější tuzemské konstrukce přitom přes velké ambice a nemalé proinvestované prostředky skončily v zapomnění. Zato L-39 se má v Aeru Vodochody vyrábět v nové verzi s přídomkem NG. I kunovická továrna Aircraft Industries označila novodobé L 410 stejnými písmeny. Co stojí za úspěchem obou konstrukcí? A je český průmysl odsouzen k věčnému oprašování legend a malosériové výrobě jejich "nových generací"?

Oba stroje vznikly v době bezvýhradné orientace našeho průmyslu na východní trhy. L 410 měl nahradit zastaralý Antonov An-2 ve službách Aeroflotu. Překonat dvojplošník s archaickým pístovým motorem, to zní jako snadný úkol. Ale zadáním byly dány takové hlavní parametry stroje, které nebylo snadné skloubit ani na konci 60. let, kdy už letectví vládly lopatkové motory: musel být odolný, schopný startovat z krátkých a nezpevněných ploch, fungovat za teplot, jež Středoevropan považuje za extrémní, a přitom nabídnout novodobý komfort a ekonomiku provozu.

Konstruktéři uspěli, Aeroflot neměl vážnější výhrady a masová výroba pro sovětského zákazníka mohla začít. Stejně tak to bylo s L-39, který Československo vyrábělo pro skoro celý východní blok i spřízněné rozvojové země. Obě továrny na jiný výrobní program dlouho neměly síly a jiné zákazníky ani nehledaly. To ostatně v plánované ekonomice nebylo jejich úkolem.

To se po převratu vymstilo.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru