Věčné, až chorobné kontrolování mobilu a záměna aktivit na Instagramu či Facebooku za realitu je už dlouho velkým tématem pro média i odborníky. Zbraní v boji proti závislosti na technologiích je mimo jiné digitální detox. Přestože trend dopřát si takovou "očistu" rezonuje napříč společností, názory na jeho účinky se různí. "Není dostatek vědeckých důkazů, že by tento typ detoxu přinášel lidem výhody. Jeho popularita vzrůstá s postupným odhalováním negativních dopadů moderních technologií na člověka," píše britský psycholog David A. Ellis z univerzity v Lancasteru ve své lednové zprávě. Zároveň dodává, že spousta výzkumů na toto téma dělá jednu zásadní chybu: ke všem technologiím přistupuje stejně a nedělá rozdíly mezi bezhlavým "brouzdáním" a účelovým používáním aplikací.

S překvapivou informací přišla také britská The Royal College of Paediatrics and Child Health. Spolek na ochranu dětského zdraví argumentuje, že teorie o škodlivosti koukání do obrazovek či displejů jsou přehnané a jejich negativní dopady získávají na významu hlavně kvůli publicitě.

Nastavte si v pátek "out of office"

Ovšem stále dost odborníků tvrdí, že zlehčit problematiku návykového používání mobilu na základě několika studií by nebylo správné. Pojišťovací skupina QBE na začátku roku zdůraznila, že průměrný člověk stráví více než jeden den týdně v módu on-line. Může mu to zkomplikovat pracovní život.

"Kvůli tomu, že mají pracovníci přístup k e-mailu ve svém mobilu, se zvyšuje tendence kontrolovat zprávy a odpovídat na ně i mimo pracovní dobu. Člověk se dostává do situace, kdy má pocit, že musí reagovat na všechno ihned," říká za QBE Adam Shelverton. Pomocníkem v takovém případě může být i jednoduchý krok − nastavit si, pokud to náplň práce umožňuje, v pátek odpoledne automatickou e-mailovou odpověď, že dostupní budete zase až v pondělí. Aktivní přístup začínají mít i firmy. Některé například zavádějí software, který po skončení pracovní doby zastaví doručování zpráv do e-mailové schránky pracovníka.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jak může například fungovat vědomé používání e-mailu.
  • Co může ukázat digitální detox a jak ho chápat, aby nebyl samoúčelný.
  • Připomínku, jak Bill Gates a Steve Jobs určili podmínky využívání technologií svým dětem.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.