Po cestě vedoucí hlubokým údolím řeky Aras na východě Turecka příliš aut nejezdí. Najednou však začnou svahy okolních kopců křižovat desítky velkých nákladních vozů svážejících tuny a tuny drceného kamení směrem po proudu řeky. "To jsou naši. Nikdo jiný to být ani nemůže, tady okolo skoro nic jiného není," sleduje je z okna auta i Pavel Váňa, výkonný ředitel společnosti Energo­-Pro českého podnikatele Jaromíra Tesaře.

Všechna nákladní auta míří na rozestavěnou obří hráz vodní elektrárny Karakurt. Prakticky bez přestávky sem sváží vrstvu za vrstvou sypané přehrady, kterou zde česká společnost staví. "Jezdí se opravdu pořád. Materiál navážíme 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Jen každá druhá neděle je volná," popisuje nasazení tureckých kolegů cestou na stavbu mladý český inženýr Václav Lagner, který stavbu pro Energo­-Pro dozoruje. Původně pracoval na tuzemských vodních elektrárnách skupiny ČEZ, v lednu se ale nechal zlákat do hor v turecké provincii Kars necelých sto kilometrů od hranic s Arménií, odkud se domů podívá maximálně jednou za měsíc.

Důvod je jednoduchý. "Pokud vás tenhle obor baví a chcete se podílet na podobném projektu, nic jiného vám nezbývá. V Evropě se vodní díla, jako je tohle, už prakticky nestaví," říká.

A v Česku ani nestavěla. Nejvyšší sypanou hráz má u nás přehrada Dalešice se sto metry. Karakurt má po dokončení dosahovat výšky 137 metrů a na jeho výstavbu padne 6,3 milionu kubíků materiálu. Uprostřed bude navíc mít technologicky unikátní těsnicí asfaltové jádro oproti běžnému jílovému.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak vypadá druhý, ještě mohutnější projekt Energo-Pro v Turecku?
  • Jak se firmě Energo-Pro podařilo expandovat do zahraničí a jak komentuje rizika podnikání za vlády prezidenta Erdogana?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se