Největší jednorožci se konečně vydali vstříc burzám. Udělají ze svých zakladatelů nesporné miliardáře, zbohatne i řada zaměstnanců placených v první fázi růstu akciemi a dlouho očekávané šance vydělat na růstu populárních služeb se dočká i široká investorská obec.
Zástup jednorožců, tedy start-upů s hodnotou přes miliardu dolarů, kteří v nejbližší době nabídnou své akcie veřejnosti, je unikátní. Podobnou horečku zažily světové burzy jen v roce 1999, kdy zakladatelé internetových firem dokázali udat podíly za více než sto miliard dolarů. Kdo do nich tehdy, v době, kdy se internetová bublina nafukovala nad všechny myslitelné meze, investoval, ten z toho většinou nevyšel se zdravou kůží. Hrozí podobný průšvih i dnes?
První velkou transakci s jednorožcem mají burzy právě za sebou, ta druhá, zdaleka největší, přijde už během května. Po alternativní taxislužbě Lyft, s jejímiž akciemi se veřejně obchoduje právě dva týdny, přichází její větší a známější konkurent Uber. Zatímco zakladatelé a dosavadní investoři za akcie Lyftu obdrželi 2,34 miliardy dolarů a hodnota celé firmy se po následném poklesu dostala k 17 miliardám, u Uberu to budou násobky.
Podle posledních zpráv investiční banky nasadí upisovací kurz na úroveň oceňující Uber zhruba na 100 miliard dolarů, tedy kolem dvou a půl bilionu korun. Může to být o něco víc (jak naznačovaly dosavadní odhady), můžeme se dočkat i posunu opačným směrem, například pod vlivem slabších výkonů akcií Lyftu. Jistě to ale bude událost, jaká tu od května 2012, kdy se začalo obchodovat s akciemi Facebooku, nebyla. Primární úpisy akcií hudební služby Spotify, sociální sítě Snapchat či populární cloudové služby Dropbox se navzdory svým známým jménům nemohou s vahou Uberu měřit.
Uber míří na burzu, chce prodat akcie v hodnotě 228 miliard korun. Jednalo by se o letošní největší nabídku cenných papírů
Uber zná každý. Jeho invaze do teritoria taxislužeb probíhala velkoryse, v pravdě globálně. Masivnosti expanze odpovídala i síla odporu "tradičních" taxikářů, kterým v řadě případů pomohly městské či státní orgány.
Uber však uspěl. Ne všude a ne zcela (už musel připustit, že nenabízí sdílení nevyužitých aut, ale že skutečně provozuje taxislužbu), musel se v něčem přizpůsobit regulátorům, ale stejně to byla vítězství.
Odvětví smluvní přepravy změnil více než kdokoli v posledním století. Samo o sobě to ale k zisku nestačí.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Týden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru