Největší jednorožci se konečně vydali vstříc burzám. Udělají ze svých zakladatelů nesporné miliardáře, zbohatne i řada zaměstnanců placených v první fázi růstu akciemi a dlouho očekávané šance vydělat na růstu populárních služeb se dočká i široká investorská obec.

Zástup jednorožců, tedy start-upů s hodnotou přes miliardu dolarů, kteří v nejbližší době nabídnou své akcie veřejnosti, je unikátní. Podobnou horečku zažily světové burzy jen v roce 1999, kdy zakladatelé internetových firem dokázali udat podíly za více než sto miliard dolarů. Kdo do nich tehdy, v době, kdy se internetová bublina nafukovala nad všechny myslitelné meze, investoval, ten z toho většinou nevyšel se zdravou kůží. Hrozí podobný průšvih i dnes?

První velkou transakci s jednorožcem mají burzy právě za sebou, ta druhá, zdaleka největší, přijde už během května. Po alternativní taxislužbě Lyft, s jejímiž akciemi se veřejně obchoduje právě dva týdny, přichází její větší a známější konkurent Uber. Zatímco zakladatelé a dosavadní investoři za akcie Lyftu obdrželi 2,34 miliardy dolarů a hodnota celé firmy se po následném poklesu dostala k 17 miliardám, u Uberu to budou násobky.

Podle posledních zpráv investiční banky nasadí upisovací kurz na úroveň oceňující Uber zhruba na 100 miliard dolarů, tedy kolem dvou a půl bilionu korun. Může to být o něco víc (jak naznačovaly dosavadní odhady), můžeme se dočkat i posunu opačným směrem, například pod vlivem slabších výkonů akcií Lyftu. Jistě to ale bude událost, jaká tu od května 2012, kdy se začalo obchodovat s akciemi Facebooku, nebyla. Primární úpisy akcií hudební služby Spotify, sociální sítě Snapchat či populární cloudové služby Dropbox se navzdory svým známým jménům nemohou s vahou Uberu měřit.

Související

Uber zná každý. Jeho invaze do teritoria taxislužeb probíhala velkoryse, v pravdě globálně. Masivnosti expanze odpovídala i síla odporu "tradičních" taxikářů, kterým v řadě případů pomohly městské či státní orgány.

Uber však uspěl. Ne všude a ne zcela (už musel připustit, že nenabízí sdílení nevyužitých aut, ale že skutečně provozuje taxislužbu), musel se v něčem přizpůsobit regulátorům, ale stejně to byla vítězství.

Odvětví smluvní přepravy změnil více než kdokoli v posledním století. Samo o sobě to ale k zisku nestačí.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru