Ačkoliv by se mohlo zdát, že pivní sudy a tanky mají výhodu větší ráže, v boji o zákazníky už několik let za sebou prohrávají s lahvemi a plechovkami. Ukazují to i nejnovější čísla za rok 2018, která včera zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.

Přestože lidé tolik nechodí na pivo do hospod, byl pro české pivovary loňský rok historicky rekordní. Vyrobily 21,3 milionu hektolitrů piva. Po předloňském poklesu se výroba piva vrátila k růstu, celkový výstav vzrostl o 4,7 procenta.

Za příznivým výsledkem pivovarů stojí především sílící zájem ze zahraničí, kam loni jejich nápojů putovalo o 11,8 procenta více než o rok dříve. "Celkem jsme do zahraničí vyvezli 5,2 milionu hektolitrů piva, což znamená první překonání pětimilionové hranice," uvedla Martina Ferencová, výkonná ředitelka svazu.

České pivo se vyváží hlavně do zemí EU. Nejsilnějšími trhy jsou v tomto směru stejně jako v předchozích letech sousední Slovensko a Německo. Stále větší oblibě se ale česká produkce těší například v Maďarsku, kam se piva ve srovnání s předchozím rokem vyvezlo více o 60 procent. Rostl ale také vývoz mimo unii, který loni představoval už čtvrtinu celkového objemu exportu. Do Ruska, největšího vývozního trhu mimo EU, mířilo 375 tisíc hektolitrů, tedy o 54 procent více než o rok dříve.

Lidé pijí více, ale doma

Domácí konzumace vzrostla loni téměř o tři procentní body. Každý Čech tak v průměru vypil 141 litrů piva (o tři litry více než o rok dříve).

Nadále roste obliba ležáků, tedy spodně kvašených jedenáctek a dvanáctek. Ty v roce 2017 přeskočily do té doby dominantní výčepní pivo (převážně desetistupňové), jehož spotřeba loni činila zhruba 45 procent, zatímco u ležáků už přes polovinu.

Zbylou část vypitého piva představují pivní speciály, pivní mixy a nealkoholická piva.

Přestože byl rok veskrze úspěšný, zmíněný trend odklonu od restaurací dělá výrobcům piva a hlavně hospodským starosti. Lidé se stále více přiklání k pití mimo pohostinská zařízení − ze skleněných či plastových lahví a plechovek. Prodej baleného piva loni vzrostl o dva procentní body na 64 procent.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak se mění český pivní trh
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se