Ačkoliv by se mohlo zdát, že pivní sudy a tanky mají výhodu větší ráže, v boji o zákazníky už několik let za sebou prohrávají s lahvemi a plechovkami. Ukazují to i nejnovější čísla za rok 2018, která včera zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.

Přestože lidé tolik nechodí na pivo do hospod, byl pro české pivovary loňský rok historicky rekordní. Vyrobily 21,3 milionu hektolitrů piva. Po předloňském poklesu se výroba piva vrátila k růstu, celkový výstav vzrostl o 4,7 procenta.

Za příznivým výsledkem pivovarů stojí především sílící zájem ze zahraničí, kam loni jejich nápojů putovalo o 11,8 procenta více než o rok dříve. "Celkem jsme do zahraničí vyvezli 5,2 milionu hektolitrů piva, což znamená první překonání pětimilionové hranice," uvedla Martina Ferencová, výkonná ředitelka svazu.

České pivo se vyváží hlavně do zemí EU. Nejsilnějšími trhy jsou v tomto směru stejně jako v předchozích letech sousední Slovensko a Německo. Stále větší oblibě se ale česká produkce těší například v Maďarsku, kam se piva ve srovnání s předchozím rokem vyvezlo více o 60 procent. Rostl ale také vývoz mimo unii, který loni představoval už čtvrtinu celkového objemu exportu. Do Ruska, největšího vývozního trhu mimo EU, mířilo 375 tisíc hektolitrů, tedy o 54 procent více než o rok dříve.

Lidé pijí více, ale doma

Domácí konzumace vzrostla loni téměř o tři procentní body. Každý Čech tak v průměru vypil 141 litrů piva (o tři litry více než o rok dříve).

Nadále roste obliba ležáků, tedy spodně kvašených jedenáctek a dvanáctek. Ty v roce 2017 přeskočily do té doby dominantní výčepní pivo (převážně desetistupňové), jehož spotřeba loni činila zhruba 45 procent, zatímco u ležáků už přes polovinu.

Zbylou část vypitého piva představují pivní speciály, pivní mixy a nealkoholická piva.

Přestože byl rok veskrze úspěšný, zmíněný trend odklonu od restaurací dělá výrobcům piva a hlavně hospodským starosti. Lidé se stále více přiklání k pití mimo pohostinská zařízení − ze skleněných či plastových lahví a plechovek. Prodej baleného piva loni vzrostl o dva procentní body na 64 procent.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru