Volnočasové aktivity v podobě kin, bowlingu či saunových světů zabírají 5−10 procent z celkových ploch tuzemských obchodních center. Jejich vlastníkům provozovatelé zábavy neplatí zdaleka tak vysoký nájem jako módní řetězce nebo prodejci potravin či elektroniky. Přesto je ve svých centrech chtějí, i když by volné plochy mohli obsadit další obchodníci.

"Příjmy ze zábavních aktivit jsou podstatně nižší než z klasického retailu, na druhou stranu tyto aktivity přitáhnou do centra více zákazníků," říká Petr Brabec, ředitel správy nákupních center realitně-investiční skupiny CPI Property Group. "Ještě důležitější ale je, že prodlouží čas, který v centru stráví," dodává Brabec s tím, že při výběru návštěvy obchodního centra hraje roli ještě pestrá nabídka jídla a nápojů a dalších aktivit.

"Do všech našich velkých center, která se chystáme modernizovat a rozšiřovat, hledáme vhodné zábavní koncepty. Mimo jiné jednáme i se dvěma zahraničními operátory 'jump parků' s trampolínami. Zdali to ve finále bude zrovna jump park, však není v tuto chvíli ještě jasné," říká Brabec. CPI vlastní v tuzemsku 15 nákupních center, více než kdokoli jiný. Jejich průměrné stáří je 15 let, a proto je firma průběžně modernizuje. Celkově v letech 2018 a 2019 do rekonstrukcí investuje více než 1,5 miliardy korun.

Podle Brabce se v nákupních centrech zvyšuje podíl fitness center, která byla v minulosti na ústupu. V zahraničí v nich vznikají skate parky, vodní světy a skutečně velké dětské parky. A jeden takový bude CPI za pár měsíců otevírat v teplické Olympii.

"V Teplicích vznikne na ploše téměř 3000 metrů čtverečních projekt s názvem Cirkus Park. Bude to velká dětská zóna, kde bude možné strávit prakticky celý den," uvádí Brabec. Spádovou oblastí pro zábavu tohoto typu jsou podle něj nejen severní Čechy, ale i Praha a jižní část německého Saska. "Je to typ aktivity, za kterou jsou rodiče ochotni s dětmi cestovat, podobně jako za IQLandií do Liberce," míní Brabec.

Přitom CPI tak velký prostor pro řádění dětí v centru vyčlenit nemusela. Prostory by šly podle Brabce pronajmout za více peněz obchodníkům. "Kdybychom mohli Olympii v Teplicích nafouknout o polovinu její současné velikosti, což je kolem 30 tisíc metrů čtverečních, tak prostory pronajmeme velmi snadno," říká Brabec. Přitom Teplice patří vedle Liberce a Olomouce mezi města s vůbec nejvyšším obsazením maloobchodních ploch v Česku.

Podíl zábavních prvků bude v tuzemských obchodních centrech podle Brabce narůstat, což platí i pro podíl ploch určených ke stravování. Ten ještě zhruba před pěti lety tvořil na trhu mezi pěti a sedmi procenty. V případě center skupiny CPI to bylo kolem sedmi procent, vloni se tento poměr zvýšil na 11 procent. "V našich obchodních centrech směřujeme přibližně k 15 procentům. Některá centra jsou ale velmi specifická, například v Quadriu tvoří podíl jídla a nápojů 35 procent z celkových obchodních ploch," upřesňuje Brabec.

Obchodní centrum jako muzeum i kostel

Obchodní centra mají v budoucnu plnit stále častěji funkci místa pro setkávání lidí, kteří v nich budou trávit svůj čas. Najdou v nich koncertní sály, sdílené kanceláře i bydlení. Taková centra už ostatně existují nejen na západ od našich hranic, ale i v Polsku. "Centrum spojené s muzeem, divadlem a taneční školou je například Manufaktura v Lodži," říká Brabec.

V největším obchodním centru Mall of Tripla ve Finsku zase bude vedle obchodů, kanceláří, hotelu, bytů, kinosálů či beachvolejbalového kurtu i kostel. Projekt se otevírá za půl roku ve městě Pasila a v komplexu najde zaměstnání kolem sedmi tisíc lidí. Je potom otázka, jestli je název obchodní centrum u takových staveb v budoucnu na místě.

Ostatně už v 50. letech minulého století se v USA stavěla centra, jejichž součástí byly vedle obchodů wellness parky, kina nebo nemocnice. "Věřím, že i v Česku si v budoucnu lidé budou moct zajít do obchodního centra k zubaři nebo ortopedovi," říká Brabec.

CPI má rozjetých několik rekonstrukcí svých stávajících nemovitostí. Jako vůbec první vlastník v tuzemsku zbourá nákupní centrum postavené v 90. letech minulého století. OC Spektrum v pražských Čestlicích nahradí nová a modernější stavba. CPI také zvažuje, že ve svých obchodních centrech zbuduje centralizované výdejny zboží zakoupeného u nájemců daného centra přes internet.

Obchodní centrum Královo Pole v Brně se dočká výrazného rozšíření maloobchodní plochy. "Součástí nového konceptu jsou i úvahy o kancelářích a coworkingovém hubu, kam budou moci lidé přijít, jednoduše se připojit na silný signál a pracovat," říká Brabec a dodává, že zatím to je spíše vize. Prostor pro sdílené kanceláře by mohl vzniknout například i v plzeňské Olympii a dalších větších centrech.

Podle Brabce se i u nás budou podobně jako v západní Evropě častěji objevovat prostory pro coworking v nákupních centrech. "Lidé chtějí svůj čas trávit efektivně, nechtějí přejíždět za různými činnostmi na různá místa," vysvětluje Brabec. V centru budoucnosti lidé snadno zaparkují, najedí se, zacvičí si a nakonec třeba zajdou do kina. "V České republice jsou kina v obchodních centrech fenomén, prakticky u všech rekonstrukcí uvažujeme o zvyšování kapacit kinosálů," říká Brabec.

O školení mají prodejci zájem

Zbývá vám ještě 30 % článku

Co se dočtete dál

  • Dále se dočtete:
  • Co vše se může v obchodních centrech odehrávat?
  • Čeho by se měla týkat školení zaměstnanců center a co by tito obchodníci měli umět?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se
Přehled realitních fondů v Česku