Volnočasové aktivity v podobě kin, bowlingu či saunových světů zabírají 5−10 procent z celkových ploch tuzemských obchodních center. Jejich vlastníkům provozovatelé zábavy neplatí zdaleka tak vysoký nájem jako módní řetězce nebo prodejci potravin či elektroniky. Přesto je ve svých centrech chtějí, i když by volné plochy mohli obsadit další obchodníci.

"Příjmy ze zábavních aktivit jsou podstatně nižší než z klasického retailu, na druhou stranu tyto aktivity přitáhnou do centra více zákazníků," říká Petr Brabec, ředitel správy nákupních center realitně-investiční skupiny CPI Property Group. "Ještě důležitější ale je, že prodlouží čas, který v centru stráví," dodává Brabec s tím, že při výběru návštěvy obchodního centra hraje roli ještě pestrá nabídka jídla a nápojů a dalších aktivit.

"Do všech našich velkých center, která se chystáme modernizovat a rozšiřovat, hledáme vhodné zábavní koncepty. Mimo jiné jednáme i se dvěma zahraničními operátory 'jump parků' s trampolínami. Zdali to ve finále bude zrovna jump park, však není v tuto chvíli ještě jasné," říká Brabec. CPI vlastní v tuzemsku 15 nákupních center, více než kdokoli jiný. Jejich průměrné stáří je 15 let, a proto je firma průběžně modernizuje. Celkově v letech 2018 a 2019 do rekonstrukcí investuje více než 1,5 miliardy korun.

Související

Podle Brabce se v nákupních centrech zvyšuje podíl fitness center, která byla v minulosti na ústupu. V zahraničí v nich vznikají skate parky, vodní světy a skutečně velké dětské parky. A jeden takový bude CPI za pár měsíců otevírat v teplické Olympii.

"V Teplicích vznikne na ploše téměř 3000 metrů čtverečních projekt s názvem Cirkus Park. Bude to velká dětská zóna, kde bude možné strávit prakticky celý den," uvádí Brabec. Spádovou oblastí pro zábavu tohoto typu jsou podle něj nejen severní Čechy, ale i Praha a jižní část německého Saska. "Je to typ aktivity, za kterou jsou rodiče ochotni s dětmi cestovat, podobně jako za IQLandií do Liberce," míní Brabec.

Přitom CPI tak velký prostor pro řádění dětí v centru vyčlenit nemusela. Prostory by šly podle Brabce pronajmout za více peněz obchodníkům. "Kdybychom mohli Olympii v Teplicích nafouknout o polovinu její současné velikosti, což je kolem 30 tisíc metrů čtverečních, tak prostory pronajmeme velmi snadno," říká Brabec. Přitom Teplice patří vedle Liberce a Olomouce mezi města s vůbec nejvyšším obsazením maloobchodních ploch v Česku.

Podíl zábavních prvků bude v tuzemských obchodních centrech podle Brabce narůstat, což platí i pro podíl ploch určených ke stravování. Ten ještě zhruba před pěti lety tvořil na trhu mezi pěti a sedmi procenty. V případě center skupiny CPI to bylo kolem sedmi procent, vloni se tento poměr zvýšil na 11 procent. "V našich obchodních centrech směřujeme přibližně k 15 procentům. Některá centra jsou ale velmi specifická, například v Quadriu tvoří podíl jídla a nápojů 35 procent z celkových obchodních ploch," upřesňuje Brabec.

Obchodní centrum jako muzeum i kostel

Obchodní centra mají v budoucnu plnit stále častěji funkci místa pro setkávání lidí, kteří v nich budou trávit svůj čas. Najdou v nich koncertní sály, sdílené kanceláře i bydlení. Taková centra už ostatně existují nejen na západ od našich hranic, ale i v Polsku. "Centrum spojené s muzeem, divadlem a taneční školou je například Manufaktura v Lodži," říká Brabec.

V největším obchodním centru Mall of Tripla ve Finsku zase bude vedle obchodů, kanceláří, hotelu, bytů, kinosálů či beachvolejbalového kurtu i kostel. Projekt se otevírá za půl roku ve městě Pasila a v komplexu najde zaměstnání kolem sedmi tisíc lidí. Je potom otázka, jestli je název obchodní centrum u takových staveb v budoucnu na místě.

Ostatně už v 50. letech minulého století se v USA stavěla centra, jejichž součástí byly vedle obchodů wellness parky, kina nebo nemocnice. "Věřím, že i v Česku si v budoucnu lidé budou moct zajít do obchodního centra k zubaři nebo ortopedovi," říká Brabec.

CPI má rozjetých několik rekonstrukcí svých stávajících nemovitostí. Jako vůbec první vlastník v tuzemsku zbourá nákupní centrum postavené v 90. letech minulého století. OC Spektrum v pražských Čestlicích nahradí nová a modernější stavba. CPI také zvažuje, že ve svých obchodních centrech zbuduje centralizované výdejny zboží zakoupeného u nájemců daného centra přes internet.

Obchodní centrum Královo Pole v Brně se dočká výrazného rozšíření maloobchodní plochy. "Součástí nového konceptu jsou i úvahy o kancelářích a coworkingovém hubu, kam budou moci lidé přijít, jednoduše se připojit na silný signál a pracovat," říká Brabec a dodává, že zatím to je spíše vize. Prostor pro sdílené kanceláře by mohl vzniknout například i v plzeňské Olympii a dalších větších centrech.

Podle Brabce se i u nás budou podobně jako v západní Evropě častěji objevovat prostory pro coworking v nákupních centrech. "Lidé chtějí svůj čas trávit efektivně, nechtějí přejíždět za různými činnostmi na různá místa," vysvětluje Brabec. V centru budoucnosti lidé snadno zaparkují, najedí se, zacvičí si a nakonec třeba zajdou do kina. "V České republice jsou kina v obchodních centrech fenomén, prakticky u všech rekonstrukcí uvažujeme o zvyšování kapacit kinosálů," říká Brabec.

O školení mají prodejci zájem

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 30 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.