Pracovnice družstva Detecha s pečlivostí vstřikuje do připravených obalů nažloutlou tekutinu. Plastové tyčinky naplní do tří čtvrtin, a když v nich Jelení lůj trochu ztuhne, pistolí je doplní až po okraj. Ani jednou nepřelije. Ročně tady zaměstnanci udělají více než milion kusů různých druhů Jeleních lojů.

Výroba se od 60. let moc nezměnila. Vše se dělá ručně − od vaření loje přes plnění do tyčinek až po etiketování. "Zpočátku se lůj vylíval do forem ve tvaru cihliček a balil se do papíru. Později se naléval do obalů naběrákem," popisuje Jiří Kálal, výrobní ředitel Detechy. Jelení lůj patří k nejúspěšnějším produktům, které družstvo vyrábí − je ve trojce nejprodávanějších balzámů na rty v Česku. Detecha dala v minulosti výrobku také název "Jelení lůj", který se uchytil tak, že ho Češi používají pro všechny balzámy na rty. Ochrannou známku na něj má však jen družstvo z Nového Města nad Metují. Z jeleního tuku se ale nevyrábí, používá se k tomu český hovězí. Kromě toho družstvo vyrábí i barvy a nátěry Izoban nebo Karbolineum a kosmetiku Regina.

"Snažíme se držet s trendy. Teď jsme udělali řadu Jeleních lojů pro děti od šesti do 12 let bez minerálních olejů a chystáme šetrnější kosmetiku pro péči o pleť," uvádí Jana Nýčová, předsedkyně družstva. Dvaatřicetiletá žena Detechu řídí od roku 2017 a říká, že přicházet s něčím novým není vždy úplně jednoduché. Brzdí to třeba změny zákonů o používaných složkách v produktech nebo pomalejší rozhodování družstva. Nyní v něm má podíly 40 zaměstnanců.

Zbývá vám ještě 40 % článku

Co se dočtete dál

  • Co všechno dnes Detecha vyrábí a proč je za loňský rok ve ztrátě.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se