Loni vydala automobilka Daimler dvě varování investorům před nižšími zisky. Před měsícem se přidala BMW, která kvůli nákladům na přechod na elektrické vozy čeká výrazně nižší marže. Šéf Volkswagenu nedávno uvedl, že udržet cílovanou provozní marži sedm procent bude náročné.

Evropské automobilky se po několika dobrých letech ocitly pod tlakem. Ambiciózní cíl Evropské komise na snížení emisí CO2 nutí firmy investovat desítky miliard eur do přechodu na elektrické vozy a kvapně snižovat výrobu dieselů.

Ty jsou po aféře Dieselgate v nelibosti německých úřadů. Potíž není jen v penězích, ale hlavně v nejisté budoucí ziskovosti výroby elektroaut. Baterie jsou drahé. Pokud si budou chtít automobilky udržet celou šíři stávajících zákazníků, budou muset elektrická auta prodávat s minimálními zisky nebo rovnou se ztrátou.

Jestli promítnou náklady plně do cen, chudší část zákazníků si je nebude moci dovolit. Situaci navíc komplikuje stagnující poptávka. V EU klesají registrace vozů již půl roku a stejný trend se objevil i v USA. Několikaleté období rostoucí poptávky zřejmě skončilo.

Pro investory do akcií automobilek začínají těžké časy. Zákazníky zase nejspíš čekají vyšší ceny. Žádná regulace není zadarmo, a ta ambiciózní ohledně vozů na elektřinu už vůbec ne.