Může to být paradox. Předlohu dlouho očekávaného průlomového pokračování zákona o liniových stavbách dostává vláda na stůl zrovna ve chvíli, kdy se kýve křeslo pod ministrem dopravy Danem Ťokem. Ale ať s jeho vládní kariérou udělá chystaná norma cokoli, výstavbu dopravní, vodní i energetické infrastruktury určitě výrazně urychlí.

Stát se totiž rozhodl vypořádat s těmi, kteří často účelově komplikují důležité a potřebné stavby. Má se zjednodušit potřebná stavební dokumentace i eliminovat množství závazných stanovisek a souhlasů. Třeba k rozhodnutí o zahájení stavby by stačilo jediné vyjádření ohledně vlivu na životní prostředí. A když v případném odvolání účastník neuvede konkrétní námitky, k žádnému přezkumu rozhodnutí ani nedojde.

S průtahy má zatočit také takzvaná fikce souhlasného závazného stanoviska, která naběhne, pokud by se řízení vleklo přes stanovené lhůty. Není pochyb, že řadu aktivistů přejde chuť válčit s úřady či firmami, pokud zákon opravdu nově stanoví povinnost složit ke každé odvolací připomínce kauci ve výši až 25 tisíc korun. O tu navíc účastník řízení přijde, pokud bude jeho námitka shledána jako neodůvodněná.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaká rizika si s sebou nese novým zákonem posílená moc státu?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se