Nákupčí mají zvyšující se nároky na bezpečnost potravin, stále častěji chtějí bezmasé produkty a při výběru svačinek raději sáhnou po těch, které splňují podmínky vyváženého stravování. Ukazují to průzkumy společnosti Ipsos, jež na základě svých poznatků z šetření po celém světě identifikovala klíčové trendy, které významně přetváří současný trh s potravinami a nápoji.

Na obalech nápojů a potravin se stále častěji objevuje označení jako přírodní či natural. Je to proto, že zákazníci kladou větší důraz na bezpečnost a jasný původ potravin. Pro spotřebitele ale toto označení není zcela jasné. Sedmašedesát procent Čechů takový produkt chápe jako 100% z přírodních zdrojů, v Severní Americe je nejčastěji vnímán jako bez umělých přísad a v Jižní Americe jako zdravý.

¾

českých spotřebitelů jsou podle výzkumu společnosti Ipsos znepokojeny znečištěním životního prostředí nerecyklovaným odpadem. Odpovědnost za řešení situace však přisuzují jiným, nejčastěji společnostem vyrábějícím balené zboží (33 procent) či vládě (11 procent). Pouze šest procent zdůrazňuje osobní odpovědnost jednotlivých spotřebitelů.

Roste také popularita směrů vyznávajících vynechání či alespoň omezení masa. Například ve Velké Británii se k veganství hlásí čtyři procenta populace, v Německu a Francii jsou to tři procenta a v Česku shodně s USA to jsou procenta dvě. Veganství se také stává trendem na sociálních sítích. Od roku 2015 se počet takto zaměřených příspěvků na Facebooku, Twitteru a Instagramu znásobil čtyřikrát.

Se zvyšujícím se zájmem o zdravý životní styl stoupají i nároky spotřebitelů na svačinky. Zákazníci u malých jídel nepožadují jen rychlý a pohodlný nákup, ale chtějí i splnění podmínek vyváženého stravování. Stejné požadavky mají i na nápoje, a tak v USA v posledních pěti letech klesají tržby v kategorii sladkých sycených nápojů. Stoupá naopak spotřeba pramenitých vod.