Na letištích po celém světě nyní stojí všech 376 dosud dodaných dopravních letadel Boeing 737 Max 8. Na zem je poslaly dvě nehody během pěti měsíců, při nichž zahynulo 346 cestujících a členů posádek. Vyšetřovatelé, kteří zkoumají černé skříňky, zároveň naznačují, že mezi nehodou indonéských Lion Air a největšího afrického dopravce Ethiopian Airways existují "velké podobnosti". Především jde o chybné fungování bezpečnostního systému MCAS, který má chránit letadla před strmým klesáním a stoupáním. Systém k oběma nehodám pravděpodobně přispěl chybným fungováním senzorů.

Z výhody zátěž. "If it's not Boeing, I'm not going" (Pokud to není Boeing, neletím), tradovalo se mezi cestujícími v době, kdy americké tryskáče neměly konkurenci. Katastrofy, u kterých už i Boeing připouští, že k nim přispěl jeho software, léta budovanou image největšího a nejspolehlivějšího výrobce rozmetaly. Trička a placky (ty Boeing dokonce vylepšil svým logem) s chytlavým a trochu povýšeným sloganem teď bude lepší někde důkladně schovat. 

Americký koncern Boeing ve středu představil v továrně v Rentovu ve státě Washington více než 200 pilotům a představitelům leteckých společností úpravu systému. "S vylepšeními softwaru máme teď několik možností ochrany," řekl Roddy Guthrie, kapitán American Airlines, které patří k hlavním provozovatelům letadel spolu se Southwest Airlines.

Asociace pilotů dopravce American Airlines pro deník The Seattle Times dříve uvedla, že jejich přeškolení ze starších strojů 737 NG na nové 737 Max se skládalo z méně než hodinové lekce na tabletech iPad bez použití leteckého simulátoru.

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) zatím softwarové změny neprověřil a neschválil. Asociace pilotů uvedla, že je třeba certifikaci neuspěchat. Zákaz létání bude platit do doby, než technici vyzkouší a nahrají aktualizovaný software do všech letadel.

Nezávislost, nebo "probyznysovost"? Americký Federální úřad pro letectví (FAA) je dalším, kdo bojuje o svou pověst. Uznávaná instituce za 60 let své činnosti hodně přispěla k tomu, že se z letectví stala extrémně bezpečná forma dopravy. Ovšem samotná reakce po nehodě etiopského stroje byla nepřesvědčivá. Ještě den předtím, než americký prezident Donald Trump letadla 737 Max "uzemnil", uvedla, že pro to nevidí důvod. FAA dlouhodobě čelí kritice kvůli přílišné propojenosti s odvětvím. To, co vychází najevo kolem typu 737 Max, kritiku jen posiluje.

Podle náznaků z některých aerolinek mohou tedy stroje Boeing 737 Max stát na zemi ještě poměrně dlouho. Zasažena může být i letní sezona, kdy zájem o létání kvůli dovoleným několikanásobně roste. Potenciální ztráty aerolinek tak mohou být výhledově mnohem větší, než jaké mají nyní.

Tento problém řeší i české Smartwings, které jsou po Norwegian Air a německo­-britské společnosti TUI největším provozovatelem letadel 737 Max 8 v Evropě. Firma vyčíslila ztráty na několik milionů korun denně. Smartwings mají dosud sedm "maxů" a pro letní sezonu aerolinky počítaly s dalšími 14 kusy. Do konce roku 2021 jich plánují provozovat 39. Největší tuzemské aerolinky budou chtít, podobně jako další dopravci, po Boeingu odškodné.

Podle analytiků přijde Boeing nucené odstavení v případě tříměsíční výluky provozu asi na pět miliard dolarů. Pokud bude trvat déle, budou dopady ještě větší a promítnou se do pololetních výsledků. Pro letošní rok Boeing počítal, že mu prodej letadel řady 737 vynese na tržbách 35 miliard dolarů. Devadesát procent mělo jít právě z prodeje modelů Max.

Management odhaduje tržby pro tento rok mezi 109 a 111 miliardami dolarů (až 2,5 bilionu Kč, tedy skoro dva roční rozpočty Česka). Loňský čistý zisk Boeingu byl přes 10 miliard dolarů. Firma má proto i přes problémy dostatečné rezervy.

Pro koncern je čtvrtá generace Boeingů 737 naprosto klíčová. Max 8 má tvořit až dvě třetiny budoucích prodejů. Proto je pro Boeing problém ještě mnohem závažnější, než když jeho evropský konkurent Airbus musel odepsat výrobu obřích letounů A380, která skončí v roce 2021 a do níž podle odhadů investoval až 25 miliard dolarů.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru